Bezoekers

maandag 7 oktober 2013

Toyota Super jeans naaimachine review

De Toyota Super jeans naaimachine logeert tijdelijk op mijn atelier, dus tijd om hem aan een volledig onder zoek te onder werpen. Om te beginnen ziet hij er stoer uit! Hij is zwart en dat vind ik stoer, voor een heer ook heel leuk om te hebben. Hij weegt maar 4.9 kg en dat voel je pas als je hem op tilt, als je hem ziet staan zou je zeggen dat hij zwaarder is. Beetje hol van binnen. Er zitten 6 verschillende voetjes bij,  3 spoeltjes, tornmesje, mini schroeven draaier, garen dopje , 4 naalden en geleider om door te stikken. Licht gaat aan als je de aan knop in drukt. Er zit ook een draad door de naald hendel op, in de gebruiks aanwijzing staat persies hoe die werkt en hij werkt goed. De machine heeft een liggend spoel met een door zichtig raampje er op.  De spoeltjes zijn doorzichtig en zijn van dikker plastic. Op de zwarte machine staan in witte letters en tekeningen hoe je de draad in moet spannen en hoe je moet spoelen. Het spoelen gaat makkelijk je hoeft het wiel niet te ontgrendelen, het meganisme komt in werking als je de spoel op het pinnetje plaatst en naar rechts duwt. Een grote ronde knop bediend de steken. Daar onder de achteruit knop. Onder het woord Super Jeans zit een luikje met een mini boekje met de beknopte gebruiksaanwijzing. Ook kan de garenklos houder in geduwd worden en is van ijzer. De snelheid van de machine is 800 steken per minuut. Drie jaar garantie . 
Gebruiksaanwijzing in het nederlands en klik voetjes die makkelijk te verwisselen zijn. 
Ik vind dat de machine goed stikt en zelf het geluid is acceptabel. Dunne stof, twee laagjes batist pakt hij even goed als dikke lagen jeans stof. Wel met de juiste naaimachine naald getest!! Ook stikte ik een jeanszoom in hele dikke spijkerstof en dat gaat super. Dan de naden, zoom je een spijkerbroek dan kom je op de zijnaden terecht en dan moet de voet er over heen, dat ging met een beetje hulp goed. Je hebt het dan wel over 9 lagen stof. Het is dan ook niet de dikte waar de meeste machines mee zitten maar die bult om hoog! Deze naaimachine heeft een voetje wat van voren om hoog staat en daardoor gaat hij er over. Stik niet met een te kleine stiksteek anders kom je niet vooruit. Als je het bakje er af schuift heeft hij een vrije arm voor broeks pijpen en armsgaten.
De steken: 3 stiksteeken staan voor geprogrammeerd , er kan niets aan veranderd worden.
                      2 zigzag steken, er kan niet aan veranderd worden.
                      1 stikkende zigzag steek, er kan niets aan veranderd worden.
                       1 blindzoomsteek er kan niets aan veranderd worden
                       4 fantasie steken er kan niets aan veranderd worden.
Knoopsgat: ik heb diverse knoopsgaten gemaakt maar krijg ik de twee rupsen niet helemaal gelijk. Om bij de tweede rups de steek iets dichter bij elkaar te krijgen houd ik de stof een beetje vast/ tegen. Komt het er toch nog aardig uit te zien. Er kan aan het knoopsgat niks veranderd worden, alleen de lengte kun je zelf bepalen.

De prijs is bij Blokker 159.00 euro en 2.99 bezorg kosten.
De prijs bij Mulder Naaimachines Driftstraat 8 Vlaardingen is 149.99 en gratis bezorgen. Deze zaak geeft goede service per post, doos bewaren en op sturen als er iets mee is. Zelf heb ik daar 5 naaimachines gekocht voor het atelier.
Voor deze prijs vind ik dit een aardige goede naaimachine mede omdat je er ook jeans mee kan stikken dus ook ander dikke stoffen. Een beginners naaimachine , voor verstel werk of je wil gewoon beginnen met naaien te leren. Dit is een prima machine om je eerste stappen op te doen!

55 opmerkingen:

  1. Ik heb ook een Toyota. Gewoon een witte en hij bevalt mij prima. Ik ben geen naai koningin maar kom er prima mee weg. Zelf heb ik er zelfs een beginners quilt mee gemaakt. En heel veel kleine naaiwerkjes.
    Groetjes Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, zo'n zwarte machine, en heldere bespreking weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk al die reviews over naaimachines! Ik ben benieuwd of de mijne ooit nog langskomt :-)

    Groet,

    Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben een beginner en heb deze naaimachine pas gekocht. Nu wil ik iets van joggingstof maken, maar met welke steek kan ik dat het beste doen. Ik hoorde over de tricotsteek, maar welke steek is dat?

    M.v.g.
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Christel, er zit op deze naaimachine heellaas geen tricotsteeken.In mijn geschreven stukje, waar het in springt. Staan de steken omschreven. Voor de prijs is dit een aardige naaimachine voor gewone katoenen stoffen van dik tot dun. Voor rekbare stoffen heb je steken nodig die van voor naar achteren gaan en daardoor een zekere rek er in hebben. Tricot stoffen worden ook wel eens met een smalle zigzag steek genaaid, die zit er wel op. Test dit uit op een proeflapje en trek er aan om te zien of het stiksel breekt. Ook is het belangrijk om een tricot naaimachine naald er in te zetten! Om gaatjes in de stof te voorkomen. Koop goed garen bv Gutermann. Veel succes! Groetjes Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer, maar ik was er al bang voor toen ik in het rijtje geen tricotsteek zag. Ik ga het met de smalle zigzagsteek proberen en hopen dat dat goed lukt.
    In ieder geval bedankt voor je reactie. Leuk blog!!

    Groetjes,
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Even een update; met de smalle zigzagsteek is het prima gelukt! 😃

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wil dik vilt van 10 mm naaien. Enig idee of dit eronder past?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi! Een laag zo dik zou nog wel kunnen, je moet wel een lange steek nemen. Door de stof heen gaat hij wel, maar het spul onder de voet door krijgen is de moeilijkheid. Er bestaat ook zo iets als een walking foot, een speciale voet voor dikke stof. Lees meer over deze voet op dit blog. Maar je kunt ook bij een naaimachine winkel de naaimachine uit proberen, neem de viltstof mee. Laat je daar goed voorlichten. Groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Marie,

    Kan je er ook dik leer mee stikken met een leernaald ?

    groetjes

    Marjan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Marian, de vraag is niet makkelijk te beantwoorden want er bestaan veel soorten leer. Een dunne soepele kwaliteit zal wel gaan met een leernaald. Ook stik je steeds 2 lagen op elkaar waardoor het dikker word. Een dikke soort leer zal hij wel een malig kunnen doen. Maar wil je regelmatig leer stikken heb je toch echt een industrie naaimachine nodig. Anders leeft je huishoudnaaimachine niet lang. Op marktplaats zie ik regelmatig industrie machines voor weinig, ga met lap leer er heen en probeer terplekke uit. Groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Marie,

    Is het mogelijk om de machine langzaam te laten lopen i.v.m. kleine werkjes van leer, ik heb ook nog een oude machine die alleen maar één snelheid heeft en dat is snel.

    Met vriendelijke groet,
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, nee deze machine heeft geen hard of zacht knop. Maar met wat oefeningen kun je wel met je pedaal controle hebben over je snelheid van het stikken. Dat is bij de meeste naaimachines zo. Als je budget iets groter is vanaf +- €400,- is er wel een machine te koop met knop om langzamer te kunnen stikken. Kijk eens bij Wouters naaimachines in Amsterdam. Daar staat echt alles uit en kun je alles proberen. Groetjes Marie

      Verwijderen
  13. Beste Marie,
    Super blog op een super moment...
    Ik maak tassen en andere snuisterijen van oa fietsband en tractorband. Vooralsnog nog steeds met mijn Brother NX600. Omdat deze zo nu en dan zegt....doe het zelf maar ik kan de onderdraad niet meer bij de bovendraad voegen als ik 2x fietsband, 1x katoen en nog 1 keer fietsband moet naaien, ben ik op zoek naar iets anders erbij.

    Heb jij het idee dat deze machine dat draadspanningstechnisch en motor technisch aan zou kunnen? Voor de prijs hoef je het niet te laten....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Polleke, bedankt voor de mooie complimenten. Dan je moeilijke vraag, ik heb nog nooit met fietsbanden genaaid en weet niet hoe dik dat persies is. Ik zou kunnen zeggen neem de stukken band mee naar een naaimachine winkel en probeer het terplekke uit. Maar er is geen een dealer die dat zou toestaan omdat het huishoud naaimachines zijn. Ik denk dat deze Toyota er best wel doorheen komt maar... voor hoelang?? Er breekt vast iets af vanbinnen. Ik zou zeggen dat je voor dit soort materiaal beter op een industrie naaimachine kunt stikken. Een zwaardere/duurdere huishoud naaimachine heeft ook geen zin, daar zitten allemaal toeters en bellen op waar jij niks aan hebt. Op marktplaats zie ik vaak deze industrie machines aangeboden voor goedkoop. Deze kunnen alleen rechtstikken maar gaan overal doorheen en dat is persies wat jij nodig hebt. Neem je fietsbanden mee en probeer ter plekke uit! Veel succes Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste Marie, heel hartelijk dank voor je reactie. Ik ben nog hard aan het denken wat ik ga doen. Ben ook naar echte leer en industrie machines aan het kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Marie,

    Ik zou graag een tweelingnaald gebruiken op deze machine maar kan dit? Er zit als accessoire wel een soort ijzeren pin bij met een hoekig uitsteeksel, zou dit ergens op te bevestigen zijn voor een extra klosje?

    Alvast bedankt voor je reactie!! Klara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb deze machiene zelf en ik zet een extra klosje op de plek van het spoeltje als ik de tweelingnaald gebruik en dit werkt prima

      Verwijderen
  17. Hallo, dat zou best een extra garen pinnetjes kunnen zijn waar je het over hebt. Ik heb deze machine niet meer hier staan dus kan niet kijken. Zoek in de gebruiksaanwijzing naar een exstra gaatje. Is dat er niet kun je het tweede klosje ook in een beker naast de machine op de tafel zetten, evt met een paar dikke boeken er onder. Ook heb ik wel eens een klein jampotje met dubbelzijdig plakband op de naaimachine gezet en daar het tweede klosje ingedaan. Je moet er op letten dat de draad mooi afloopt. En wat dingen uittesten. Let ook op de breedte van de zigzag steek als je met een tweelingnaald werkt die moet heel smal zijn, anders komt de naald op je voetje terecht. Voorzichtig met de hand de machine bedienen door met de rechter hand aan het wiel te draaien. Veel succes groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Marie ik heb de Toyota super jean ook
    Alleen stikt Hij niet meer Hij pakt de draad van onder niet meer wat Moet ik doen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Sarah, wat ik nu ga zeggen geld voor elke naaimachine. Als je problemen heb zit er maar een ding op, zet je voetje omhoog en haal je klos er heelemaal van af. Haal je spoeltje er uit. Kijk of er stof of draad resten in of op je spoelhuis zitten. Is alles schoon dan span je alles opnieuw in. Draai NIET aan allerij knoppen want daar ligt het niet aan! Begin nu te stikken op een PROEFLAP zodat je kunt oefenen. Doet je naaimachine het nu nog niet, dan is het zeer waarschijnlijk dat je naaimachine naald krom of bot is. Een naald luisterd nogal nouw omdat deze naald de draad die rond het spoelhuis draait op pikt als je stikt. Zet een nieuwe naald in die bij de stof past. Span opnieuw in en test op de proeflap. Ik ga er nu wel van uit dat je de spoel goed in het spoelhuisje heb geplaatst. Bij een liggend spoel zoals bij deze Toyota moet de draad ( als je het spoeltje plat voor je ligt) aan de linkerkant zitten, zie de gebruiksaanwijzing. Als de machine het nu nog niet doet dan zou er iets stuk kunnen zijn, maar dit is meestal niet het geval. Jij weet het beste wat je er op gestikt heb en is daarbij iets misgegaan? Ik kan je nog wel meer tips geven voor een goed verloop van het naaien. Is het goed garen wat je gebruikt? Ook al zie je het op het oog niet, veel garens zijn prut te droog of te oud. Garen van de markt kan ook teleurstellend zijn. Zet een klos zo op de machine dat je de letters kunt lezen zo loop het garen beter af. Gebruik goede naaimachenaalden dit kan ook veel problemen voorkomen. Op dit blog staat meer info over Gutermann garen en Schmetz naaimachine naalden. Dan is het ook een kwestie van veel oefenen en je naaimachine leren kennen. Veel succes groetjes Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Sarah,
    Ik heb sinds kort een Toyota Super jeans. Een goede machine, alleen heb ik problemen met de zigzagsteek 14 en 15. Als ik langs de rand van de stof stik krijg ik een goede zigzagsteek. Wil ik op het midden van de stof een zigzag maken dan doet hij het niet goed, dan ziet het eruit als een grote stiksteek. Wat doe ik fout? al een andere naald dikte en aanpassen draadspanning niets helpt . Weet jij een oplossing?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Sara, als je dezelfde naaimachine heb als ik hier boven beschrijf, is no: 14 en 15 GEEN zigzag steek, no: 14 is een blindzoomsteek en 15 een tricotsteek. De zigzag op deze machine is no: 6. Op knop no: 10 zit de stikkende zigzag, probeer die eens. Kom nooit aan de spanning want die staat vanuit de fabriek goed ingesteld. Deze machine heeft simpele steken, je kunt ze in breedte en lengte niet veranderen. Vind je de zigzag no: 6 te breed dan zul je het met zigzag no: 5 moeten doen. Lees ook mijn antwoord hierboven, met div tips. Veel succes groetjes Marie Bartels

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hallo marie ik heb hetzelfde probleem hier en nog erger heb de machine een maand ging supergoed tot vandaag,zet ik de knop op zigzag stikt hij zigzag een paar gewone steken enz....vraag ik de gewone steek stikt die zigzag ben echt om crazy te worden help me aub dikke djw

      Verwijderen
    2. Hallo, je hebt mijn antwoord hierboven gelezen neem ik aan. Maar dat helpt niet begrijp ik. Het enigste wat ik nu kan bedenken,van uit mijn luie stoel, is dat de machine van slag is. De knoppen waar je aan draait, doen van binnen hun werk door over nokken te draaien. Er is nu een uitsteeksel die niet meer in het juiste vakje valt. Waardoor je niet meer de juiste steek krijgt. Het enigste wat je nog kan doen is, voorzichtig de knop/knoppen helemaal naar rechts te draaien en dan opnieuw naar de juiste steek te draaien, met de hoop dat hij weer in de juiste nok valt. Misschien kun je het horen of hij er in valt. Lukt dit niet dan zul je terug naar de dealer moeten of de machine terug sturen voor reparatie. Valt hij nog onder de garantie?? Anders moet je eerst een prijs op gaven vragen! Of het nog de moeite waard is. Groetjes Marie

      Verwijderen
    3. dank je wel marie voor het antwoord spijtig genoeg is die machine pas 4 weken oud aangekocht in blokker,zal jou raad zowiezo opvolgen
      met mega grts christel

      Verwijderen
  22. Hoi Marie.
    Ik zit eraan te denken om deze machine te kopen.
    Ik doe patchwork/quilts en maak boxkleed (extra dik)
    Is dit een goede machine voor mij?

    Gr jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Jessica, deze Toyota naaimachine kost ongeveer €159,- en zoals je hier boven in het blog bericht kunt lezen is hij voor deze prijs helemaal nog niet zo gek. Voor verstelwerk en andere naaiwerk. Nartuurlijk kun je op deze naaimachine ook wel een quilt naaien of een dikke stof stikken. Ik kan niet in jou beurs kijken maar als naaien en quilten jou hobby is of word, kun je mischien beter door sparen voor een iets zwaardere naaimachine. Deze Toyota is erg licht en kan gaan verschuiven als je er een dikke quilt onderdoor wilt stikken. Ook weet ik niet hoelang deze Toyota het vol gaat houden. Quilten; het doorstikken van drie lagen stof kan heel belastend zijn voor een naaimachine. Voor een echte quilt naaimachine ben je algauw €1000,- kwijt, en daar zitten dan geen toeters en bellen aan he. Recht stikken voor en achter uit. Er is best wel wat te koop, laat je goed voor lichten bij een naaimachine dealer, ga heen zonder knip of pas. En denk er een nachtje over. Is je budget te krap kun je het altijd met deze Toyota proberen, maar nog even dit! Aan deze naaimachine kun je niet de steken breder of langer maken, wat je ziet op de draaischijf knop dat is het. Ook bestaat er de zogenaamde walkingfoot die je bij het quilten heel goed kan helpen, zie op dit blog het stuk wat ik eerder geschreven heb. Groetjes Marie Bartels

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hi Marie. Eerst en vooral proficiat met uw blog!
    Ik ben ook van plan om dit machine te kopen. Zou ik ook door 2-3 laagjes jutte kunnen naaien met dit machine? of heb ik sowieso een speciaal machine nodig voor jutte? Alvast bedankt voor uw antwoord. Groeten. Neda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb deze machine ook sinds kort aangeschaft... ik vind hem idea al voor de dikkere lagen stof op meerdere op elkaar.. nu loop ik alleen tegen een heeeeel vervelend stuk aan ... De onderspanning blijft echt verschrikkelijk lelijk lussen ... iemand tips hiervoor want overweeg hem hierdoor terug te sturen.. het ziet er echt niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Dirkje, het kan zijn dat je iets fout doet. Dat klinkt vervelend maar dat is in 90% van de klachten het geval. Het is van uiterst belang dat alles goed ingespannen zit! Haal daarom alles er af en begin op nieuw. Span je boven garen op nieuw in. ( je hebt toch niet per ongeluk aan de spanning gezeten he? Nooit aan komen! Zet hem in de oorspronkelijke stand terug) Dan het spoel, er zit een boven en onderkant aan. Het spoel moet op de juiste manier in de machine geplaatst worden. Zie de mini gebruiksaanwijzing. Dan de naald, haal hem er uit en strijk hem langs je lip, voel je een braam gooi hem dan weg. Kijk ook of hij recht is, anders weg gooien! Een kromme naald komt het meeste voor bij een slecht onder stiksel. Heb je de juiste naald bij de dikte stof? Kan ook veel schelen. Dan zou er ook nog een ophoping van draden in je spoelhuis kunnen zitten, kijk dit na en stof en pluk weg voordat je het spoeltje er in stopt. Zet ook de klosgaren zo op de machine dat je de letters kunt lezen. Een naaimachine werk alleen goed als alles klopt. Een soort X factor zeg maar. Maar als je zo bezig bent leer je heel veel van je machine, je moet je er "even" in verdiepen en vertroetelen. Schoonmaken na elke naaibeurt met een kwasje. Terug sturen heeft geen zin, je moet je machine leren kennen. Zo ben ik ook begonnen toen ik 11 jaar oud was. Na een tijdje denk je ooo is dat het! Veel succes, groetjes Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hi Marie,

    Ik ben nu nadat ik tig keer de oude machine van m'n zus heb geleend (onbekend merk) op zoek naar een naaimachine waarmee ik vele dikke spijkerbroekspijpen kan omzomen, spijkerbroeken vermaken, gordijnen/vitrage plooien/omzomen, stoelkussens, tasjes en kleine creatieve ideetjes maken en ooit is een keertje een quilt.
    De zwarte kleur spreekt mij heel erg aan daarom dat mijn voorkeur uitgaat naar de Super J15 of J34 Jeans (wat hopelijk inhoud dat ik elke spijkerbroek kan omzomen zonder problemen waartegen ik wel aanloop met de naaimachine van mn zus). Maar doordat de kleur/uitvoering en prijs me zo aanspreekt ben ik bang dat ik andere belangrijke punten over het hoofd zie.
    Wat zal jouw advies zijn voor mij?

    Alvast bedankt!
    Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo Bianca, deze Toyota is voor de prijs een aardige machine en kan door spijkerbroeken heen, zie foto. Maar het is ook een lichte machine 4.9 kilo. Een beetje naaimachine begind bij 6 kilo en meer. Daarmee bedoel ik te zeggen dat er veel plastic aan zit ook al ziet hij er stoer uit. Voordeel licht te tillen, nadeel kan over de tafel gaan dansen. Ook opgelet bij de steken, er zit stiksteek en zigzag op, maar deze steken kunnen niet veranderd worden kwa breedte en lengte. Wat er op zit blijft zo, dat is wat je krijgt. Het is een makkelijke te bedienen machine zonder poes pas. Ik zou hem aanbevelen als je afentoe een zoom moet om zomen, maar wat je allemaal er mee wilt gaan doen is een hele lijst. Je hebt al div malen een machine geleend dus je heb er lol in. Ik weet niet wat je budget is maar misschien ben je al aan een steviger model toe. Een hele stevige naaimachine, zonder te veel toeters en bellen is de Bernina 1008, maar die kost €1200,- Dit model gaat wel 30 jaar mee zonder verdere kosten, hoogstens een beurtje om het jaar. Het is een mecanisch model zonder techniek en computer. Naait ALLES en alle steken zitten er op en kunnen naar wens ingesteld worden. Je schrikt mischien van de prijs, maar dat kost een goede naaimachine gewoon. Je kan nartuurlijk altijd beginnen met deze Toyota en dan sparen voor een stevig model. Ga eens zonder knip of pas bij een naaimachine dealer kijken en proef stikken. Je hoort en voelt dan het verschil. Groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je advies Marie. Mijn budget is op dit moment niet heel groot, maar het is een goed idee om te onthouden. Ik ga dit jaar op zoek naar een voordelig model en dan mocht ik hem veel blijven gebruiken dan sparen voor een stevig model. dankjewel! gr. Bianca

      Verwijderen
  29. Hoi Marie,
    Ik werk al jaren in een atelier met industrie machines. Dus zelf heb ik geen ervaringen met huishoudmachines. Nu wil ik een machine aanschaffen voor bij mn thuis. Daarbij ben ik geneigd om de toyota te kopen doordat er wordt gezegd dat ie zo super gaat over jeans. Helaas lees ik dat de lengte en breedte niet aangepast kan worden, en dat de machine vrij licht is dus hij zal verschuiven tijdens t stikken. Welke machine raadt je aan als ik:
    - een machine wil dat stevig op tafel blijft staan als ik snel doorheen wil
    - verschillende voetjes standaard in t pakket (zoals deze machine inclusief met vijf voetjes)
    - steeklengte veranderen
    - geen computer

    Ik hoor t graag. Echt een superblog met veel informatie!

    Groetjes,
    Casey

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo Casey, als je industrie machines gewend bent zal deze Toyota je erg tegen vallen. Hij naait heel langzaam, 800 steken per min, maar alleen over een makkelijk katoentje. Als je spijker broek zomen naait moet je heel langzaam stikken. Voor de "normale"mens hard genoeg, voor jou is dat super langzaam. Mijn advies zou zijn om een Juki Tl-98P is nader te bestuderen. Deze machine kan 1500 steken per min. ook over zware stoffen. Het is een semi industrie naaimachine een recht stikker, een beest van een machine. Kniehevel, steeklengte knop, draad afknipper, maar geen andere steken dus, ook geen knoopsgaten. Als je kleding wilt maken en dit wel nodig heb, kom je uit bij de Bernina 1008. Ook een semi industrie van ijzer zonder poes pas. Ook een dijk van een machine is geheel mechanisch. Alle steken, 17 stuks zijn naar wens langer of breder te maken, tot 5,5 mm breed. Stiksteek, strech steken, 2 borduur steken, een knoopsgat, 10 kg, dus lekker zwaar verschuift niet, 5 naald standen, een echt beest ook. Een nadeel mischien voor jou, 900 steken per minuut. Bijde machines zitten rond de €1299,- Ik zou je aanraden om met een paar lange proef lappen naar een dealer te gaan en proef te stikken. Toch zal het voor jou een stap terug zijn om van een industrie machine over te stappen naar een huishoud naaimachine. Veel succes met het zoeken naar een geschikte naaimachine, groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik zal t in mn achterhoofd houden en ga volgende week langs Wouters.

      Verwijderen
    2. Hoi Marie, heb je toevallig ook ervaring met Singer? Bijvoorbeeld de Singer Heavy Duty 4423? Ik kan op dit moment niet gelijk zo een groot bedrag kwijt, is er een goedkopere alternatief totdat ik genoeg heb gespaard voor de Bernina?

      Verwijderen
    3. Sorry voor de spam..... Maar ik bedoel de Singer Heavy Duty 4432

      Verwijderen
  31. Hallo Casey, eerlijk gezegd ken ik deze Singer Heavy Duty 4432 niet. Heb hem wel eens gezien maar niet op genaaid. Als je bij de dealer bent wel even uittesten! Hij gaat wel sneller dan de Toyota 1100 steken per min. Mischien is dit voor jou verlopig een tussen oplossing. Maar je moet er echt achter zitten, anders valt de machine mischien tergen als je hem op internet besteld. Ik wil iets altijd zien , horen en voelen. Veel succes met je zoektocht groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Het is de Bernina 1008 geworden! Super duur, maar wow wat is hij mooiiii. Ik was op slag verliefd. Heel veel dank voor je info en sharing :)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Whaw! Mooi is hij ja de Bernina 1008, een prachtige stevige naaimachine! Die is alles wat jij wil. Je hebt een goede keus gemaakt. Gefeliciteerd! Veel plezier met je nieuwe machine, groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Hallo Marie,
    Mijn Husqvarna naaimachine heeft het begeven, is 30 jaar oud en heb hier dus jarenlang superveel plezier van gehad, De laatste jaren maak ik geen kleding meer en komt het neer op verstelwerk. Ik ben bij de naaimachinewinkel geweest en hij adviseert een Husqvarna Emerald 118 of een Janome DC3018. Beide machines 450,00 euro. De Husqvarna heeft wel een rekbare steek maar deze heb ik bij mijn vorige machine ook niet gebruikt omdat de stof teveel uitrekte, daarom gebruikte ik altijd een kleine zigzag. Nu heeft de geadviseerde Husqvarna een regelbare persvoetdruk, is dit een voordeel voor rekbare stoffen? De Janome heeft een speciale rekbare steek waardoor hij ook meer geschikt zou zijn voor rekbare stoffen. Kortom, kun je me helpen bij het maken van de keuze.
    Met vriendelijke groet
    Gerda van Megen

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hallo Gerda, ik ken beide naaimachines en kwa kunnen lijken ze bijna hetzelfde. Maar zoals je al zei heeft de Husqvarna de regebare persvoetdruk extra er op zitten. Het is een knop die de ruimte tussen het voetje en de machine kan veranderen. Heb je uitzonderlijke dikke stof zoals paarden dekens, of hele dunne stof zoals vitrage of organza, kan het handig zijn om de knop te gebruiken. Bij extra dikke stoffen die niet onder de voet door willen, kun je het losser draaien zodat de stof er makkelijker onder door gaat. Bij heel dun spul draai je de knop strakker zodat de stof niet weg schuift. Maar ga je dit soort stoffen naaien? Op de Husqvarna Emerald 118 zit hij er op dus zou ik voor die gaan, deze Husqvarna is een prima machine voor verstellen en naaien van kleding. Ook voor div rekbare stoffen. Als je rekbare stoffen naait hoef je deze persvoetdruk knop echt niet te gebruiken. Ik weet niet persies wat er met je oude naaimachine aan de hand was, en waarom je daar een zigzag moest gebruiken, maar ik vermoed dat de transportteur stuk was. Waardoor de stof niet meer onder het voetje door ging. Normaal gesproken is het helemaal niet nodig om aan de persvoetdruk knop te komen. Eerlijk gezegt gebruik en heb ik nog nooit deze knop gebruikt. Als de stof moeite heeft om onder de voet door te gaan zet ik de steek lengte wat groter. Dit doe je evt ook met rekbare stoffen. Maar met een nieuwe naaimachine is dit waarschijnlijk helemaal niet nodig. Zorg wel voor een nieuwe scherpe naaimachine naald, erg belangrijk voor jersey stoffen. Vraag je dealer. Ik zou voor de Husqvarna gaan die heeft ook rekbare steken, rechte steek maar ook overlock steek is afwerking en stikken in een beweging. Meer steken heb je niet nodig. Laat je de steken uit leggen bij de dealer want voor de rekbare steek moet je een knop draaien. Veel plezier bij het kopen van de naaimachine groetjes Marie Bartels

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hallo Marie,
    Dank voor je snelle reactie.
    Groeten Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Dag Marie,

    Welke voetjes zitter er allemaal bij? Ik zoek een niet al te dure, toch degelijke machine om mijn jeansbroeken in te korten met behoud van originele zoom en wil dit doen m.b.v. een smal ritsvoetje om zo dicht mogelijk tegen de originele zoom aan te kunnen stikken.
    Dit wordt mijn eerste stikmachine. :-) Nu doe ik alles nog met de hand. Ik gebruik het ook slechts enkele malen per jaar en enkel om broeken in te korten.

    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hallo Emma, voor jou zou dit een hele goede naaimachine zijn. Niet te duur en toch kan hij makkelijk over spijkerstoffen stikken. Let wel op koop en jeansnaalden bij!! Er zijn verschillende maten te koop. Voor dunne spijkerstoffen neem je maat 90. Voor dikke spijkerstoffen maat 100 of 110. Of neem een gemengd doosje met div maten. Bij deze machine zitten 6 voetjes waaronder een gewone voet, knoopsgaten voet en ook een ritse voetje. Dus je kan meteen aan de slag. Koop ook goed garen voor spijkerbroeken te naaien, ik adviseer Gutermann. Veel plezier bij de koop. Groetjes Marie Bartels

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik heb sinds kort de Toyota super jeans, geen verkeerde machine maar als je altijd een Necci hebt gehad is het even wat anders. Ik heb me laten verleiden doordat er werd gesuggereerd dat hij door vele lagen stof heen kan. Nou dat valt een beetje tegen. Ik moet steeds het voetje heel hoog optillen om de stof eronder te krijgen. Ook is hij heel licht zodat hij steeds verschuift. Jammer dat de steken niet zelf zijn aan te passen. Mijn vorige machines heb ik steeds 20 jaar gebruikt, dat zalbij deze niet het geval zijn. Maar voor het geld is hij redelijk. groet Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hallo, ik heb een Bernina 1008 en heb er alleen maar problemen mee gehad. Voor 1300 euro mag je toch verwchten dat je een goede machine koopt. Hij wordt niet meer in Zwitserland maar in Thailand gemaakt en dat voor 1300 euro!! Heb hem uiteindelijk ingeruild voor een Husqvarna emerald 118, prijs was nog geen 500 euro. Waar voor je geld en echt veel beter dan de Bernina 1008. Je betaald echt veels teveel en alleen voor de naam.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hallo Anoniem, wat naar dat je met de Bernina 1008 zo'n erge ervaring heb gehad. Deze naaimachine geeft doorgaans geen problemen. Als je de reviews van deze machine leest, in Nederland, Engeland, Frankrijk, Amerika, is het een beest van een naaimachine. Een van Bernina's laatste mechanische naaimachine. Dat deze machine niet meer in Zwitserland gemaakt zou worden maar in Thailand zou geen invloed moeten hebben, er zou een goed product geleverd moeten worden. Daarbij is de dealer waarbij je hem gekocht heb ook van grote invloed. Heeft hij je kunnen uitleggen waarom er problemen waren bij de machine? Heeft hij je alles goed uitgelegd? Of was deze machine echt een miskoop? Het zogenaamde maandagochtend model, gedoemd om op de vuilstort terecht te komen. Ik heb ook miskopen gehad, lees het verhaal hier van de Husqvarna Diamond van €8000,- Het kan een ieder overkomen een miskoop. Ik ben blij dat je nu een goede naaimachine heb de Husqvarna emerald 118, is een lekker ding. En je gevoel is hier ook beter bij. Je bouwt toch een band op met zo'n naaimachine zeker als je er veel achter zit. Het is jammer van de Bernina maar het heeft zo moeten zijn. Groetjes Marie Bartels.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hallo Marie,
    Allereerst bedankt voor je review en hij zo ijverig beantwoorden van vragen.
    Ik ben ook op zoek naar een eerste stikmachine voor eenvoudig stikwerk, maar ik weet niks van stikken en steken, dus ik zal wel goed moeten gaan experimenteren.
    Mijn jeansbroeken kan ik er alvast goed mee korter maken. Maar ik wil ook eens een vilten tasje maken van 2 of 3 mm vilt. Kan dit ook met deze machine? Welke steek moet ik dan gebruiken om de tas in elkaar te stikken? Nr 6 misschien? Loopt die dan over de randen heen om rafeling te voorkomen? En eventueel een extra zakje erop met steek nr 7,8 of 9?
    De machine zal inderdaad niet zoveel opties hebben, maar ik denk dat het voor een absolute leek als mij net wel super handig is. Na verloop van tijd kan ik altijd nog uitkijken naar een meer professioneel toestel.
    Fijne dag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Hallo Michelle, Deze Toyota zal ook door het vilt stikken. Dit is dik maar vilt is geen weefsel dus makkelijker om doorheen te stikken. Dikke stoffen stik je altijd met een lange/grote stik steek. Probeer je steek uit op een proeflap! Zie ook mijn naaitip, daar heb ik er veel over geschreven, hoe je met de naaimachine om gaat. Deze Toyota heeft een beperkt aantal steken maar genoeg om als beginner uit de voeten te kunnen. Zie de foto hierboven met de steken. Wat je ziet is wat je krijgt niks meer of minder. Als je meer stik ervaring op doet, zul er ook achter komen wat je mist op deze naaimachine en ga je voor je volgende meer eisen stellen. Groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hallo Marie
    Bedankt voor de review. Ik ben zeezeiler en wil een machine aan boord voor (nood)reparatie aan mijn dracon zeilen. Denk je dat deze machine dat aankan?
    Groet, Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Dag Marie,
    Ik heb een Toyota jeans. Nu lijkt de machine de bovendraad af te vreten zodat het steeds breekt. Verschillende naalden, schoonmaken spoelhuis, schoonmaken van de ruimte waar ook de lamp zit, garens verwisseld..
    Tig keer opnieuw ingeregen.. wat kan er aan de hand zijn?
    Ik kijk uit naar uw reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Hallo Strijd, ik lees je heb al het een en ander gedaan. Heel goed, schoonmaken, nieuwe naald en op nieuw beginnen. Maar er zijn toch nog een paar dingen die ik kan bedenken waarom het fout gaat. Ik heb tot nu toe 5 "Naaitips" gegeven; zoek die op in de rechter zijbalk lees tip van 2 April gaat over naaimachine naalden en tip 5 gaat over het goed opzetten van de klos garen op de naaimachine. Het zou namelijk kunnen zijn dat het garen niet bij de naald past, een te klein oog voor de naald. Of het zou kunnen zijn dat het garen te oud en uitgedroogd is. Ook al heb je het nieuw gekocht. Op de markt ligt het vaak in de zon en gaat de kwaliteit erg achter uit! Ik beveel Guttermann alles naaigaren aan dit geeft nooit problemen. Dan past de naald bij de stof? Ook dit kan het verkeerde effect hebben, heb je een moeilijke stof zoals jeans, plastic of dan heb je een speciale naaimachine naald nodig. Dan neem ik aan dat je de draad op de juiste manier heb in geregen dat luistert ook nou. Heeft deze machine het vanaf het begin deze klacht gehad? Of kwam het later? Misschien kun je de gebruiksaanwijzing nog is door lezen? Ik kom vaak bij mensen die klachten hebben met hun naaimachine, ik los die meestal zo op. Er is vaak niks aan de hand. Je hebt toch niet per ongeluk aan de spanning knop boven op gedraaid? Staat deze knop goed? Lees ook de tips en geef het niet op! Groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen