Bezoekers

zaterdag 20 juli 2013

Folklore Staphorst stoffen

Samen met de man ging ik een dagje terug in de tijd. Naar Staphorst en Rouveen hier in Nederland. Afgelopen dinsdag want op maandag zijn de winkels dicht. We zagen prachtig goed onderhouden boerderijen met tuinen om van te water tanden. Niet dat ik daar zou willen wonen , het is daar veel te stil. Maar we gingen de leuke textiel winkels bezoeken waarover ik een tijd geleden in de krant heb gelezen.

De eerste winkel die we bezochten was Stegeman's Textiel in Rouveen. En daar hebben ze veel heel veel! Van onderbroek tot klosje garen en alles wat er tussen in zit. De winkel was in een boerderij en was tot het plafond vol gestapeld met stoffen. Ze hadden lekker veel "ouderwetse" spullen, we kochten voor de man meteen drie paar bretels. Ze hadden veel keus. En stoffen veel stoffen in rood wit blauw, maar ook voor klederdracht , streep flanel en kant voor kappen. Katoenen stof in landelijke stijl , panels, Hollandse tegels, kerst en handwerk stoffen enz. Ook 50 soorten tassen beugels stond er in de folder, nou die heb ik gezien erg mooi! Bollen wol en katoen en brei en haak naalden enz. Boeren zakdoeken, petten, boeren kielen en lange onderbroek het was er allemaal. Zo een winkel moet je een keer in je leven gezien hebben. De man en ik vielen nogal op, de paden waren smal en de verkoper moest er steeds langs. Dat gaat niet lukken met ons postuur, dus liepen we steeds heen en weer. Dan zie je nog eens wat! Het personeel een man en twee vrouw waren vriendelijk en behulpzaam. Er liepen best wat klanten, wat me verbaasde omdat het buiten uit gestorven was. Wat een heerlijke winkel met prachtige stoffen, ik kocht daar ook een witte lap met rode in geweven hartjes. En vier bundels met folklore stof en drie mooie thee doeken. Foto 1en 2.
Stegeman's Textiel Oude Rijksweg 413.   7954GH Rouwveen. www.stegemanstextiel.nl

Compagner was de tweede winkel die we bezochten, die voelde zelfs een beetje leeg. Daar was alles " normaal " op gestapeld. Deze winkel had veel moois maar veel minder dan de eerste. Er stond zo waar een jonge dame die druk was met een partoon uit de stof te knippen. Ook was er weer een dame op leeftijd in klederdracht aan het helpen. Ik kocht daar een stapel stoffen in de kleuren rood wit blauw voor een quilt te maken. En een lap van twee meter rood wit blauw met hartjes. Foto 3en 4 . Compagner Oude Rijksweg 2.   7951DJ Staphorst. www.stoffencompagner.nl

K.F. Vloedgraven was de laatste winkel, daar stond een heer op leeftijd . Het is me nu ook duidelijk dat de pensioen leeftijd in deze streken niet van toe passing is. Het was alsof ik in de serie "Are You Being Served" beland was. Die ik trouwens erg leuk vind dvd's staan in de kast. De winkel was ruim en somber en sober ingericht. Een hele lange toonbank en veel van die laatjes, heerlijk dat dit nog bestaat! De mooiste stoffen en boeren zakdoeken. Veel zwart ingeweven folkloren band. Veel kant in div. Breedtes , ondergoed, kleinvak. En een hele baby spullen afdeling enz . Ik kocht daar 5 meter ingeweven katoenen ruit stof. Heerlijk stof voor een dekbed voor zoon. Van deze stof maakte ik al eens slopen, zie slopen met Engelse naad in de zij balk. Ook kocht ik wat wit in geweven band en drie leuke kaartjes met band er op. Foto 5  K.F.Vloedgraven Gemeenteweg 101 Staphorst mail: kfvloedgraven@ online.nl

Het was een leuke dag, de drie winkel zijn makkelijk in een middag te doen en liggen op de zelfde weg. De Oude Rijksweg gaat over in de Gemeenteweg. Kom je er eens in de buurt? Sla dan deze winkels niet over ze zijn heerlijk en je weet niet wat je ziet. Veel plezier!

4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige stoffen!! :D Echt Hollandse kleuren ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie stoffen, ik ben benieuwd wat je er van maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie stoffen je kan weer even vooruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan ben je er nog één vergeten, Kooiker Textiel, zit aan dezelfde weg net over het spoor :)

    Kijk wanneer je het leuk vind ook eens even op mijn website wat ik van de folklore stofjes maak.
    www.staphorsterfolklore.nl

    BeantwoordenVerwijderen