Bezoekers

woensdag 14 augustus 2013

Lucifers doosjes swap

Dit zijn de foto's van lucifers doosjes swap no:2 Deze keer weer georganiseerd door Mariska die in mijn twitter TL zit. Ik kreeg dit keer van Esther een prachtig geborduurd doosje wat ook nog zelf gevouwen was. Helemaal vol met labels, vuurtoren boeken legger, drie gehaakte schelpen,  een etui gehaakt in rood wit en blauw, zelf gemaakt boekje en twee kaartjes. Dit was helemaal in mijn straatje, ze kent me al goed. Was er erg van onder de indruk en blij mee. Ik maakte deze keer een versierd doosje met een mini slinger van stof. Met een op berg zakje er bij. Ik trok Jikke die blij werd van slingers schreef ze op haar wensen lijstje. Met een beetje proppen paste het persies in, het zakje er bij gedaan. Ook maakte ik twee exstra doosjes voor Klaas en Mariska. Simpel met bruin papier bekleed met daar in een vlinderslinger van geponst oud boeken papier. Inmiddels zijn de lootjes voor swap no:3 alweer getrokken. En mijn hersenen draaien op volle toeren om weer wat nieuws te verzinnen.

dinsdag 13 augustus 2013

Fijn gehaakt kanten kleedje

Verslaafd? Ik ontken alles! Het is gewoon leuk om te doen bij de tv. Het geeft me rust en er komt iets uit me handen. Kleedje no:4 dan. Had zaterdag wat nieuw haak garen gekocht bij Van der raad kleinvak in de Spaarnwouderstraat 85 in Haarlem. Dit keer kocht ik div. gekleurde bolletjes. Dit kleedje haakte ik met Scheepjeswol MAXI garen, 100 gram 560 mt. op een blol. Ik betaalde er 5.95 voor. Het is een prachtige kleur turquoise no: 298. Heel mooi 100% katoen gemerceriseerd garen. Dit kleedje weegt 25 gram en heeft een doorsnede van 35 cm. Ik haakte met pen 1,5 mm. Het patroon kom uit een Duits haak boekje, Dekoratives Hakeln no: 63. Geheel in Duits geschreven maar met zeer goede tekeningen er bij, dat vind ik het fijnst om te haken. Ook dit kleedje heb ik op gespannen, dit keer op de strijkplank. Het paste niet op mijn bordje. Uit gemeten dat het rond werd en met spelden vast gezet. Planten spuit er op, nacht laten drogen.   Nou heb ik een vriendin die heel erg van turquoise kleuren houd en daar gaat dit kleedje naar toe. Kan ze toch niet in de kast leggen deze prachtige kleedjes. Heb je nog vragen over dit kleedje of over haken mail me marienaailes@ziggo.nl Veel haak plezier!

maandag 12 augustus 2013

Fijn gehaakte kanten kleedje

Kleedjes ik kan er geen genoeg van krijgen. Deze keer een kleedje uit de Dekoratives Hakeln een Duits blaadje wat ik in een hele stapel heb gekocht. Het kleedje heeft een doorsnede van 31,5 cm. En weegt 13 gram. Gehaakt met DMC Maeva 100% gemerceriserde katoen, 100 gram, 510 meter op bol. Kleur ecru naturel. Het was weer heerlijk om te haken met dat warme weer. Het is heel open gehaakt met dubbelen stokjes en veel lossen, dus weer zaak om goed de draad strak te houden. Heb inmiddels het volgende kleedje ook al weer af. Daar heb ik gekleurd garen voor gekocht en is heel mooi geworden. Heb je nog vragen over haken en zo, kun je me mailen; marienaailes@ziggo.nl veel haak plezier!

woensdag 7 augustus 2013

Fijn gehaakt kanten kleedje

Weer een prachtig open gehaakt kleedje met een door snede van 32 cm. Uit het boekje Crochet decoration van DMC uit 1977. Ik heb weer gehaakt met DMC Maeva Fil d'Ecosse pour crochet kleur ecru naturel voor pen 1,5 mm. Dit is 100% glans katoen 510 mt. op een bol, 100 gram. In het patroon staat een dunner dmc garen op gegeven voor pen 1,25 mm. Het kleedje word dan kleiner. Dit boekje ook gekocht bij de kringloop winkel. Het is geheel in het Frans geschreven met een Nederlandse bijlage. Geen tekeningen in dit boekje alleen beschrijving. Het kleedje gaat naar mijn buurvrouw, die heeft iets te vieren volgende week. Ze heeft een antiek dressoir met geslepen ruitjes waar het heel mooi op zal staan. Wat ik aan dit kleedje zo mooi vind zijn de open ruimten tussen de streken. Er word veel gewerkt met dubbelen stokjes, drie dubbelen stokjes vier enz. Ze hebben het dan over 1 driev.st in het patroon. Ook word er in de 8ste en 11de toer alleen de achterste lus op genomen, waardoor er op de goede kant een exstra randje te zien is. Het is wel zaak bij dit dunne garen het goed strak te haken bij de lossen, anders komen er te grote gaten in de lossen. Ook dit kleedje moet weer op gespannen worden zie ander kleedje.  Het kleine tafeltje van de foto kocht ik op Koninginedag voor 5 euro, hoeveel mazzel kan je hebben. Ben je geïnteresseerd in dit patroon? Mail mij dan want het is te lang om alles over te typen. marienaailes@ziggo.nl ik verstuur dan per mail. Veel haak plezier!

dinsdag 6 augustus 2013

Fijn Gehaakte kanten Rozet

Dit keer haakte ik een prachtige Rozet uit het boekje Plaisir du Crochet van DMC . Dit boekje kocht ik bij de kringloop winkel en is uit het jaar 1977. De Rozet heeft een doorsnee van 12,5 cm. Het prachtige garen is Maeva van DMC Fil d'Ecosse pour crochet gehaakt met pen 1,5 mm. Kleur ecru naturel, 100 gram 510 meter op een bol. Er staan nog veel meer prachtig haakwerk in dit boekje. Het is geheel in het Frans geschreven, maar gelukkig met Nederlandse bijlage. Ik doe een foto van patroon er bij, daar zal DMC na 36 jaar toch geen bezwaar tegen hebben. Dit keer geen tekening maar beschrijving. Ook dit werk moet weer op gespannen worden, zie daar voor uitleg bij het fijn gehaakte kanten kleedje. Veel haak plezier! Bij vragen mail marienaailes@ziggo.nl

maandag 5 augustus 2013

Fijn Gehaakte kanten kleedje

Dit keer een fijn gehaakt kleedje uit het kleine boekje Ricami Diversi album num.6 Heb daar ook de fijn gehaakte kanten rand uit gedaan. Zie de rechter zij balk om die op te zoeken. In dit boekje staan bijna alleen randen op een kleedje na. Het is een schattig kleedje om te haken. Het was de af gelopen tijd nog al warm boven dus van quilten kwam niet veel. Dan is zo een klein werkje van katoen heerlijk om te doen. Ik haakte er nartuurlijk meer, ook van  andere patronen. Maar deze is nu aan de beurt. Ik haakte dit keer met een bol DMC Maeva fill d'Ecosse geschikt voor pen 1.5 mm. Op een bol zit 510 meter en weegt 100 gram. Het is een hele mooie gladde draad zeer goed getwijnt. De kleur is ecru naturel. Heerlijk dit garen door je vingers te voelen. Met een bol haak je heel veel kleedjes. Voor randen en kraagjes ook zeer geschikt enz. Ik haakte met pen 1.5 mm , kleedje heeft een doorsnee van 24 cm. Het kleedje weegt 12 gram, dat is bijna niks dus. Dit soort haak werk moet je na het haken op spannen. Vroeger deed ik dat gewoon op de strijkplank gaat prima. Nu heb ik een bord om te spannen. Je spant het dus op, centimeter er bij. Meet de doorsneede en meet af dat het rond word. Klein beetje voorzichtig trekken, eerst verticaal dan horizontaal en zet vast met spelden. Dan de hoeken er bij spelden, dan in alle uit eindjes een speld. Ik doe dan sproeien met de planten spuit tot het vochtig is. Nachtje laten zitten. Ik stijf dit niet, want dan krijg je zo een stijf kleedje. Is ook niet nodig als het ligt op tafel. Ik hoop dat je inspiratie heb gekregen om ook eens iets fijns te gaan haken. Het is ook een prachtig cadeau om te geven. En wat dacht je als je dit eens met wat dikker gekleurd garen haakt? Ik doe een foto van het patroon er bij. De verklaring der tekens zijn; O is een lossen. Zwarte stip is een vaste. Twee streepjes met een horizontaal streepje erdoor is twee samen af gehaakte stokjes. Niet moeilijk het gaat zo; sla draad om steek in en haak twee lussen af, laat op naald staan. Sla om steek in en haak steeds twee lussen af. De steek komt dan bij elkaar en smelt samen. Veel plezier met haken! Mail: marienaailes@ziggo.nl

vrijdag 2 augustus 2013

Aparte Naaimachines

Ik heb al heel wat naaimachines gezien in mijn leven, maar deze zijn wel heel apart. Ik ga een serie doen over vreemde , gekke of aparte naaimachines. Deze keer heb ik er twee uit gekozen die mijn aandacht trokken.
De eerste is een "Naaimachine" die er heel mooi uit ziet, je zou hem zo op je kast willen neer zetten en naar kijken.
Het is de "Alto Sewing machine" en is gemaakt van hout en leer en wat ijzer uiteraard. Er staat een klein filmpje op you tube van. In het kort komt het hier op neer. De dame Sarah Dickins die de machine heeft bedacht zegt, dat mensen veel problemen hebben bij het in rijgen van de draad. Daarom heeft ze een makkelijke draad inleg boven op de machine gemaakt. Het tweede probleem zegt ze, dat het voet pedaal altijd weg schuift. Dus deze machine heeft geen voet pedaal, je drukt op je werkplek met je handen. Druk zacht en de machine gaat zacht stikken, druk hard en de machine gaat hard stikken. Het derde probleem te weinig werk ruimte aan de rechter kant van de naald. Daar heeft ze meer ruimte gemaakt. En voor het gemak heeft ze ook de spoel en spoel huis weg gelaten. Tja, dat vind ik nou jammer want dat betekend dat de machine met een ketting steek stikt zo als bij een goed koop kindernaaimachientje. Je moet dus op passen dat je stiksel niet uit rafelt. De machine heeft dus een rechte steek er op zitten. Maar ik snap het wel , het is voor de gein en hij stikt met draad dus is het een " naaimachine" . Dat mensen er überhaupt al met dit soort dingen bezig zijn vind ik prachtig. Het is nartuurlijk geen echte naaimachine maar jammer vind ik het wel.

De tweede vreemde vogel is de " Color matching Sewing Machine" Deze heeft wellicht meer mogenlijk heden. Ik zie steken weer gegeven op de machine. Maar wat deze machine biezonder maakt is dat je er alleen een klos wit garen in hoeft te doen. Er zit een mini camera in die de kleur van de stof ziet zodra je die er onder legt. De draad word dat meteen geverfd als je gaat stikken. Ook kun je de kleur van de draad van te voren bepalen en in voeren. Met snel drogen de verf word de draad gekleurd op weg naar de naald. Dit zou ik nou wel eens willen zien! Of het echt werkt en niet gaat vlekken. Wat ik me af vraag hoe zit dat met de spoel? Eerst verven of doen we alles met wit? Iets over een pedaal kan ik niet vinden. Maar dat deze naaimachine er grappig uit ziet , zo rond ja dat zeker. Deze machine zal best een steekje stikken, maar een echte Naaimachine?