Bezoekers

vrijdag 7 februari 2014

Gehaakt heren vest

Ik haakte van Zeeman wol een heren vest voor de man. Hij is nog al een koukleum zeker als hij boven achter de computer zit. Ik zag bij Zeeman grote bollen Tweed wol van 74% acryl 20% wol 6% viscose, er zit 100 gram op 163 meter op een bol. Kleur 01. Prijs 1,99 per bol, ik heb voor deze grote maat 11 bollen gebruikt. Het is een flink ruim vest geworden de man is 196 cm lang dus heb ik het vest 76 cm lang gehaakt met daaronder 5 cm gebreid boord. Hij draagt maat 62 heeft boven wijdte 130 cm. Het patroon heb ik zelf bedacht en in div. maten uit geschreven. Ik haakte op haakpen 6 mm, de hals boord op 5 mm. En aan de onderkant heb ik 5 cm boord steek gebreid. Totaal is het vest dus 81 cm lang.  Het vest heeft rechte kanten en geen armsgat zie tekening. Groetjes Marie.

Nodig:
9/11 bollen tweed van Zeeman. Haakpennen no: 5 en 6 mm. Breipennen no: 5 mm. Dikke stopnaald en 4 knopen 27 mm. doorsnede.

Algemeen:
Lees eerst alles door voor je begind.
De patroon steek is een rij vasten, dit is de achterkant van het werk.
Dan een rij stokjes dit is de goede kant van het werk. Zodra je dit gehaakt hebt haal dan een gekleurde draad door het werk zodat je weet wat de goede kant van het werk is. Haal het er pas uit als het werk in elkaar genaaid zit.
Dan weer een rij vasten, rij stokjes enz.
Alle panden worden op haakpen 6 mm gehaakt doe dit niet te strak, neem anders een dikkere pen.
Als je een nieuwe toer begind met vasten ga je 1 lossen haken om de eerste vasten te vervangen.
Als je een toer met stokjes haak begin je met 2 lossen dat vervangd het eerste stokje.
Als er geminderd word, word dit alleen gedaan in de toer met vasten. Zo ook met meerderen.
Voor de gebreide boorden neem je aan de onderkant het aantal steken op wat je heb op gezet in lossen, er word een boord steek gebreid. Een steek recht een steek averecht.
De schouders worden bij de kleinere maten ook smaller dan op de tekening, logisch want de man is smaller. 
De halsboord en middenvoor word in een keer langs de hals gehaakt op haakpen 5 mm. Hier voor worden eerst de schoudernaden dicht genaaid.
Als het vest te lang is haak het dan 5 cm korter of zo. Voor het achterpand maak dat niks uit. Bij het voorpand begind het schuine gedeelte van de hals dan 5 cm hoger of zo  maar dat geeft niet omdat de schuine hals vrij laag begind. Voor een kortere man is dat juist wel mooi denk ik. Wil je wel zo'n diepe V hals, begin dan die 5 cm of zo eerder met minderen. Pas dit voorpand door het tegen de man te plakken en kijk waar je de V hals wil laten beginnen. Houd er rekening mee dat er nog 5 cm boorsteek aan de lengte gebreid word en dat er nog een hals bies van 5 cm breedte aan gehaakt word.  Het is zoiezo handig om de panden te passen op de man of op een goed zittende trui. 

Voorpanden:
Zet lossen op 44/46 -28 l. 48/50 -32 l. 52/54 -36 l. 56/58 -40 l. 60/62 -44 l.
Haak over de op zet lossen 1e toer vasten. 2e toer stokjes. Om en om dus.
Stokjes kant is goede kant. Haak eerst tot een hoogte 45 cm voor maat 44/46; 43 cm voor maat 48/50. 41 cm voor maat 52/54. 39 cm voor maat 56/58. 37 cm voor maat 60/62,  minder dan aan de mv kant in de toer vasten steeds  1 steek. Minderen kun je doen door steeds 1 steek eerder op te houden met haken. De toer stokjes blijft steeds het zelfde. Volgende toer vasten weer een minderen, om en om dus. De hals lijn word nu vanzelf schuin. Blijf minderen tot een lengte van 76 cm. Haak andere pand in spiegelbeeld.
Voor de boorden, neem het aantal steken op waarmee je bent begonnen. En brei 5 cm. boord steek een steek recht een steek averecht.

Rugpand:
Zet lossen op , voor maat 44/46 -48 l. 48/50-56 l. 52/54-64 l. 56/58-72 l. 60/62 -80 l.
Haak een toer vasten een toer stokjes tot een lengte van 76 cm.
Neem voor de boord het aantal steken op waarmee je bent begonnen en brei 5 cm boordsteek.

Mouwen:
Haak twee dezelfde mouwen er zit geen links of rechts aan.
Zet lossen op , voor maat 44/46- 28 l. 48/50 -28l. 52/54-30 l. 56/58-32 l. 60/62- 32 l.
Zet de lossen zeer los op, pas dit nog even om de pols van de man. Zet anders 2 steken exstra op.
1e toer een vaste op elke lossen, 2e toer een stokje op elke vaste.
3e toer haak 2 vasten , ga nu meerderen door in de 3e steek 2 vasten te haken, haak toer met vasten uit tot 3 steken voor het eind en haak weer twee vasten in dezelfde steek, haak de toer uit met 2 vasten.
4e toer gewoon weer stokjes haken.
5e toer weer vasten toer en aan weerskanten meerderen zoals net beschreven enz...herhaal deze meerderingen altijd in de vasten toer tot je een hoogte van +- 50 cm heb berijkt. Voor lange armen kun je langer haken, bij korte armen stop je eerder. Houd er rekening mee dat er nog 5 cm boord aan komt. Pas het werk door het voorpand op de man te plakken en vouw de mouw om de arm. De schouder hangt iets af dus de mouw is al gauw lang.
Boord; neem aan de onderkant het aantal steken op waarmee je bent begonnen en brei 5 cm boordsteek, hecht soepel af.

Gehaakte hals lijn en middenvoor:
Naai de twee voorpanden op het achterpand bij de schouders aan elkaar met de goede kant op goede kant.
Er worden met haaknaald no: 5 mm. 7 rijen vasten langs middenvoor hals en middenvoor gehaakt aan een stuk door.
In de 4e toer worden de knoopsgaten gehaakt.
Begin met haken onderaan bij het rechter voorpand, haak om elk stokje een vaste en tussen de stokjes in ook een vaste. Houd het mooi strak het moet niet gaan lubbere, daarom moet het ook op pen 5 mm gehaakt.
In de 4e toer haak als volgt , begin onderaan met 4 vasten , 3 lossen, sla 3 vasten over 10 vasten, 3lossen, 3 vasten over slaan 10 vasten herhaal dit tot je 4 knoopsgaten heb. Haak verder toeren vasten tot je de knoopsgaten tegen komt daar in 3 vasten haken, haak verder tot je 7 toeren vasten heb.
Hecht draden af.
Naai het vest in elkaar en zet de knopen aan.
Veel plezier bij het haken groetjes Marie Bartels.

19 opmerkingen:

  1. Ik zie op de laatste foto een heel erg tevreden mannengezicht. Ik voorspel dat dat vest heel veel gedragen zal gaan worden ;-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben ik onwijs blij en dankbaar voor dit patroon! Mijn man is ook zo groot (203cm) en vesten kopen is lastig, maar een haak patroon vinden nog veel lastiger! Ik kan niet wachten om te beginnen. Nog wel een vraag; Hoe breed is het voor- en achterpand? (in cm). Nogmaals; SUPER BEDANKT voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De breedte van de maat die ik gehaakt heb voor mijn man is; achterpand 73 cm breed. Half voor pand is 42 cm en met middenvoor rand er bij 46 cm. Mijn man heeft een hele grote maat. Zet de lossen losjes op en leg dit op een goed zittende trui. Hoe breed het persies word hangt ook af van hoe los of strak je haakt. Bij mij is 10 x 10 cm 12 steeken breed en 9,5 toer in patroon gehaakt hoog. Het vest zit los om hem heen. Je kunt altijd een kleinere maat haken maar wel de lengte lang houden. Succes groetjes Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg bedank! Mijn man is ook "flink" in omvang, dus deze maten zullen wel kloppen. Ik was inderdaad al van plan een trui of vest erbij te houden.

    Als het vest klaar is (wat wel even zal duren denk ik) zal ik een foto sturen.

    Groetjes, Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe lang ben je hier ongeveer mee bezig?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier ben ik blij mee, maar ik denk mijn man nog meer. Morgen bij de Zeeman kijken of ik nog tweed kan inslaan. Mijn man heeft ook maat 62-64, dus, ik ga aan de slag. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dora, heel veel plezier met het maken, denk dat Willy dat wel mooi vind .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sorry mijn naam is Dora Nijkamp, typefoutje.
    Hoi Rita, jij ook hier?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel hartelijk bedankt voor dit patroon. Ik ben vrijdag begonnen en heb mijn vest net afgemaakt!. Hij is super leuk geworden. Ik heb hem voor eigen gebruik, lekker lang, lekker wijd. Heerlijk voor op mijn af en toe zeer koude kantoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het vest voor mijn man is klaar, echt mooi geworden. Ik heb alleen met stokjes gehaakt, maar dan in de achterste lus. De boorden en beleg met vasten, ook in de achterste lus. Dank je wel voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het vest voor mijn man is klaar, echt mooi geworden. Ik heb alleen met stokjes gehaakt, maar dan in de achterste lus. De boorden en beleg met vasten, ook in de achterste lus. Dank je wel voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel erg bedankt voor je patroon. Nergens kon ik een haakpatroon voor een herenvest vinden. Echt super dat je dit deelt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik haak liever een vest voor mezelf :p ben ook een koukleum :) :)


    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel hartelijk dank dat je het wil delen want er zijn bijna geen gehaakte vesten

    BeantwoordenVerwijderen
  15. 30-12-2016
    Dag mevrouw Bartels,
    Mijn vrouw heeft contact met u gehad en dit vest gehaakt. Het is prachtig geworden, in paars/rose Merinowol. Ik stuur u graag een foto en die mag u ook publiceren, maar ik weet niet hoe ik u een foto moet sturen.
    Bijzonderheid is dat ik rolstoeler ben, en dit vest ideaal valt. Mijn taille is 130. Ze heeft de mouwlengte wat aangepast en strakker gemaakt, zodat het niet naar beneden zakt tijdens het zelf rijden.
    MIJN VRAAG:
    We zoeken nu naar een patroon voor een mouwloze spencer. Kunt u ons helpen? Bij voorbaat dank, succes met uw werk en beste wensen voor 2017.
    e-mail: keesdejager@mac.com

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Kees de Jager, wat leuk dat je nu een gehaakt vest aan heb van mijn patroon. Een speciaal patroon voor een spencer bezit ik heellaas niet. Maar misschien kan ze iets doen met het lijf van dit patroon, met een paar aanpassingen zie ik er wel een spencer in. En U ook de beste wensen voor dit nieuwe jaar 2017! Groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dank voor het mooie vest, heb m ook gemaakt, had nog nooit kleding gehaakt. Vest past perfect

    BeantwoordenVerwijderen