Bezoekers

vrijdag 18 januari 2013

Tumbler quilt

Eindelijk had ik mijn tussenvulling binnen en ben ik gisteren begonnen met een "sandwich"te maken. Dit houd in dat je tussen de bovenkant(top) en onderkant een lekker warm en soepele vulling stop. Ik gebruik altijd een"batting" van Heirloom die heet hobbs Heirloom 80/20. Dit betekent 80% katoen en 20% polyester. Een dunne soort. Heb ook wel eens een dikkere polyester vulling geprobeerd maar dat werd te stijf bij het door quilten. Er zijn vele soorten vulling beschikbaar. Voor iedere wens is er wel een geschikt. Kijk eens op de site van Elly Prins die heeft heel veel spul. Ik vind het een sport om zelf op de naaimachine de quilt door te stikken. Ok dat is soms zwaar vooral als het een grote is. Ik doe dit dan ook in etappes elke dag wat. Daarbij let ik goed op mijn zit houding rechtop en buik tegen de tafel. Anders krijg je pijn in je rug. Vanmorgen de eerste lijnen gestikt met een steeklengte van 2,5mm. Om het mezelf makkelijk te maken spelt ik de sandwich opelkaar met quilt veiligheids spelden. Die zijn aan de onderzijde krom en super scherp. Ze moeten ook door drie lagen stof steken.Rijgen kan nartuurlijk ook. Deze quilt is van flanellen katoen en is erg zacht.De stof is wel dikker dus ik ga hem bescheiden doorstikken. Anders word hij te stijf. Hierbij een foto van voor en achterkant en close up. Ik stik met een boventransport voet die er voor zorgt dat de stof aan de bovenkant vast gegrepen word. Zodat de drie lagen stof regelmatig onder de voet door worden getrokken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten