Bezoekers

vrijdag 20 september 2013

Gehaakte Stola

Deze keer een gehaakte Stola van Katia ole socks Berlin een sokken wol. Een heerlijke dunne gemeleerde wol van 75% scheerwol en 25%polyamide. Op de bol  zit 100 gram/ 420 mt. Ik heb gehaakt met pen 2,5 mm en gebruikte 600 gram. Ik heb 6.95 per bol betaald. Er zijn verschillende kleuren te koop, kon haast niet kiezen zulke mooie kleuren combinaties. Heb gekozen voor kleur 104 zoals je ziet zit er zwart en een hele mooie kleur groen doorheen. Deze Stola past echt overal bij er zitten zoveel kleuren in. Dol op dat gemeleerde garen, je project krijgt een hele interessante uitstraling van. Dat het sokken wol is zal mij niet weer houden om er mee te haken, ik kijk en voel de draad. En denk maar zo dan is het ook nog goed te wassen. Wol was 40 graden. Deze Stola heeft een afmetingen van, 2 meter lang en de punt is 105 cm. Geen franje deze keer , maar een randje er om gehaakt. Patroon is niet moeilijk, heb ik ook voor de grijze stola gebruikt, kijk bij Gehaakte Sola rechts in de balk. Ook al gebruik je andere wol dik of dun met dit patroon kun je net zo lang door haken tot dat je de Stola groot genoeg vind. Ik zie overal Stola's omslag doeken en sjaals op duiken het word een grote hit dit jaar. Dus vlug aan de slag.

Patroon:
Zet 4 losse op en sluit met halve vaste.
Toer1: klim met 3 lossen om hoog ( dit is steeds het eerste stokje) haak in de ring 2st.2 l. 3st. Werk draaien.
Toer2: 3l. omhoog , dan 2st. in de aller eerste stokje van de vorige toer vlak naast de losse die je net heb gehaakt, 1l, dan om de 2 lossen van de vorige toer 3st. 2l. 3st. haken , 1l, dan 3st. tussen de laaste en voorlaatste stokje. Werk draaien.
Toer3: 3l. omhoog dan weer 2 st. in het aller eerste stokje van de vorige toer, 1l, 3 st. om de losse van de vorige toer 1 l. dan weer in de punt om de 2 lossen 3st. 2l. 3 st. haken, 1l. 3st. om de losse van de vorige toer, 1l, en eindig weer met 3 st. tussen de laaste en voor laatste stokje van de vorige toer.
Herhaal deze laaste toer tot je de Stola groot genoeg vind. Heb een foto van het beging en eind van de toer , ook de punt gefotografeerd .

Ik heb gehaakt tot ik met bol no: 6 nog twee toeren gehaakt had. Daar na heb ik gewoon door gehaakt met het randje er om heen. Dat neemt de rest van de bol. Het randje bestaat uit twee toeren, werk niet meer gedraaid door gehaakt.
Toer 1: 1v. 1l. 1st. 1l. 1st. 1l. 1st. in de zelfde steek, 1l. 1v. enz. In gestoken om de toer aan de zij kanten, langs de boven kant op gevoel. De wol is iets rekbaar dus ik zorgde er voor dat ik goed in de hoeken en punt uit kwam.
Toer2: 1v. op de v. van de vorige toer, 2l. 5st. tussen de eerste en tweede stokje, 5st. tussen het tweede en derde stokje, 2l. 1v op de v. van de vorige toer enz.

Heb ook nog foto' s van patroon getekend er bij gezet. Hoop dat je geïnspireerd word om ook eens de haak naald op te pakken. Er zijn zulke mooie wolletjes te koop. Veel haak plezier! Waarschuwing haken is verslavend !! Groetjes Marie.

1 opmerking: