Bezoekers

zondag 11 mei 2014

Ik maakte 674 stuks kleding

Ik heb van af 1 januari 1977 een heleboel kleding stukken gemaakt, wel 674 stuks! Dat het er zoveel waren wist ik niet. Hoe ik dat weet? Omdat ik dat bij houd in een een plakboek. Toen ik vandaag het laaste staaltje inplakte viel me op hoe dik dit laaste boek alweer is. Ik heb vroeger 12 jaar op de stoffen afdeling van de Bijenkorf gewerkt en was de hele dag omringd met stoffen. Dus ik nam vaak een lap mee. Ik bedacht toen dit plakboek, ik plakte een staaltje in en schreef er wat info bij. Zoals de prijs, breedte en materiaal en voor wie het kleding stuk was en de datum. Beddengoed, tafellakens, gordijnen, tassen en quilts heb ik helaas niet bij gehouden , jammer. Maar gelukkig wel de kleding. Ik kom het beste er van af met 238 kleding stukken sta ik aan kop. Een goede tweede is mijn dochter met 214 kledingstukken. Mijn zoon komt op de derde plaats met 114 kledingstukken en dan mijn man met 31 stuks. Voor mijn moeder maakte ik 21 kledingstukken.  Dan heb ik 11 stuks kleding gemaakt in op dracht en ik heb 44 stuks kleding gemaakt om weg te geven. Hier zat veel baby kleding bij.  Als ik door de plakboeken blader komen er veel herinneringen boven, wat kun je zelfgemaakte kleding toch koesteren. Voor mijn dochter maakte ik op elke verjaardag een jurk, daar heb ik allemaal foto's van. Voor mijn zoon een broek en trui of hemd.

Wat maakte ik voor me zelf?
52 blouses, 17 jurken, 64 rokken, 24 langebroeken, 14 t shirt,  13 sweaters, 3 vesten, 3 jacks, 7 winterjassen, 5 bolero, 22 colberts, 3 tops, 2 bermuda,  1 nachthemd, 5 zonnepakjes, 2 overall,  1 broekrok, 2 schorten.

Wat maakte ik voor mijn dochter?
7 vesten, 21 blouses,  17 jassen, 1 overgooier, 1 overall,  3 badjassen, 25 jurken, 11 joggingpakken, 32 langebroeken, 6 jeans, 5 korte broeken, 1 hoedje, 16 truien,  9 rokken, 3 piama's, 3 piama broek, 1 spijkerjack, 1 tuinbroek, 1 bodywarmer,  3 t shirts,  34 leggings, 4 nachthemd, 1 korte broek, 1 wollen colbert. 

Wat maakte ik voor mijn zoon?
7 joggingbroek,  3 joggingpakken,  9 truien, 25 langebroeken,  28 jeans broeken,  6 bermuda,  3 overhemden, 1 gilet, 1 hoedje, 13 skateboard broeken, 1 bodywarmer,  9 fleece truien, 5 verkleedpartijen pakken en een sweater met rits.

Wat maakte ik voor mijn man?
1 colbert,  14 overhemden,  4 langebroeken,  5 truien, 1 jack, 6 boxershorts.

Voor mijn moeder?
12 blouses,  6 rokken, 3 jurken.

Dan 44 stuks weg geef spul zoals, baby pakjes, trappelzakken, broekjes, jurkjes, hesjes en heel veel slabbers, Die heb ik niet geteld want dat is niet echt kleding. En dan 11 stuks kleding in op dracht. Dit laaste doe ik niet veel want wie wil er nu voor naaiwerk betalen? En wat voor prijs moet ik daar voor vragen? Toch ben ik blij met mijn twee plakboeken, je ziet je leven in kleding voorbij komen. Zo kan ik ook zien dat ik mijn kartelschaar op 3 10 1981 heb aan geschaft. En dat ik met de baby kleding in april 1987 ben begonnen toen ik zwanger was.  Ik kan het iedereen aan raden om een stalen plakboek bij te houden, begin er vandaag mee. Jammer ook dat ik brei en haakwerk niet bij heb gehouden, misschien doe ik dat als nog. Groetjes Marie.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Marie
    Wat een ontzettend leuk idee. Ikzelf naai ook al zo'n 30 jaar: voor mezelf, man, 4 kinderen en moeder (voor haar vooral schorten of een makkelijke bermuda met elastiek bovenin omdat dat zo lekker zit, en fijn is met artrose handen). Ook mijn dochter kreeg op elke verjaardag een jurk (vaak met bijpassend tasje) en zoons een fleece trui, bloes en broek. Veel foto's zijn ervan en mijn dochter kan de zelfgemaakte kleren maar moeilijk wegdoen, maar vanaf vandaag, of gisteren maak ik een plakboek en probeer ook tasjes e.d. bij te houden. Bedankt voor het idee wat je met ons deelde.
    Hartelijke groet
    Marita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een document van de tijd, van de mode, van de gulden naar de euro, van 90cm breed naar 150cm brede stof, van patronen en het opgroeien van kinderen. Mooi om het zo bij elkaar te bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super om zo je hobby werkleven bij te houden. Ik zit al zo'n 45 jaar achter de naaimachine. mijn aantal stuks ?? Daar ik vele jaren maatkleding heb gemaakt en er wel 20 stuks per week mijn atelier verlieten.

    BeantwoordenVerwijderen