Bezoekers

maandag 5 mei 2014

The Bow-Tied Blouse

The Bow-Tied Blouse uit Gertie's new book for better sewing is een blousje met een kort aan geknipt mouwtje. Aan de achterkant word de blouse gesloten met 6 knopen. Er zit een recht boordje op met aan de voor kant een kleine opening waardoor een strik gehaald kan worden. Ik ben met deze blouse begonnen, een klein project om de patronen uit te proberen.  Alle kleding in dit boek word op de foto's strak om het lijf gedragen en de maten zijn toch wat anders dan we gewend zijn. Daarom heb ik eerst van kaasdoek, een hele goedkope stof 1,50 per meter, een proef model gemaakt.  Ik heb voor bovenwijdte 103 cm. maat 12 uit getekend. De raderbladen zijn wit en stevig en de lijnen zijn makkelijk te volgen. Mijn model Bibi heeft het proefmodel eerst gepast en daar heb ik wat simpele correcties gemaakt. De blouse 3 cm langer, de mouwtjes 3 cm langer en 1,5 cm extra bij de zijnaad voor wat extra bewegingsvrijheid.  De stof die ik voor deze blouse gekozen heb is een dunne crash polyester,  7.95 euro per meter. Gekocht op de Albert cuip markt in de Boerenbont hal.

Het naaien van de blouse
Op foto 1 zie je de benodigdheden,  zie je die fantastische glazen knopen!
      foto 2 middenvoor heb ik met de hand een zoompje in genaaid.
      foto 3 er zit een recht geknipt boordje aan wat ik geregen heb, een rechte strook aan ronde hals en dan ook glibber stof.
      foto 4 boordje vast stikken.
      foto 5 boord terug gevouwen en gestikt net zoals een manchet. 
      foto 6 achterkant boordje.
      foto 7 zoom omgestreken.
      foto 8 met de hand dicht genaaid.
      foto 9 perfecte knoopsgaten met de B780.
      foto 10 en 11 zoals de blouse in het boek staat.

De blouse is nu af en hangt klaar om gefotografeerd te worden, maar mijn model Bibi is op vakantie.  Bibi is een glade rok aan het maken en daarbij had ik deze stof uit gekozen. Foto's houden jullie te goed! Groetjes Marie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten