Bezoekers

maandag 23 juni 2014

Haakrandjes met Zigzagband

Haakrandjes met Zigzagband of Rick Rack Crochet dat is mijn verslaving op dit moment.  Ik kan niet meer stoppen met ontwerpen, lig in mijn slaap te bedenken hoe mijn volgende randje er uit gaat zien. Vandaag RANDJE no: 2 met boven en beneden een ander patroontje.  Ik heb ze deze keer lekker fel van kleur gehaakt, maar wat dacht je van een ecru randje en dan aan bijde kanten een zelfde schulp randje dat word prachtig kant. Het garen is van Scheepjeswol MAXI turquoise no: 298 en fel rose kleur no: 786. Voor meer info over deze kantjes zie hier beneden randje no: 1.

Berg en Dal: De zigzag omhoog noem ik berg en de zigzag er tussen in noem ik dal.

Materiaal:
Zigzagband 12 mm. breed en van berg naar berg is 1,5 cm.
Haaknaald 1,5 mm.
Garen, dun, glad katoen bv. Scheepjeswol MAXI, fijn garen goede koop, niet duur.
Dikke stopnaald om evt. gaatjes te prikken in het band, naaigaren, naaldje om band plat te naaien.

Patroon boven kant:
1e toer: Begin op een berg, 5 L, 1 dubbel st. in het dal, 2 L, ☆ 1 st. op de berg, 2L, 1 dubbel st. in het dal, 2 L. ☆ herhaal, eindig met 1 st. op de laaste berg. Draai.
2e toer: 1L. ☆ 2 v. om de L. boog, 1 v. op het dubbele st, 2 v. om de L. boog 1 v. op het st. ☆ herhaal, eindig met 1 v. op het laaste st. Hecht af.

Patroon onder , schulpje:
1e toer: Begin op berg, 5 L, 1 v. op volg. berg, ☆ 4 L, 1v. op berg☆ herhaal,  eindig op een berg met 1 v, draai.
2e toer: 4 L, ☆ 1st, 1L, 1st, 1L, in de L, boog, 1 st. op de v, 1 L. ☆ herhaal,  eindig met 1 st. op de laaste steek, draai.
3e toer: ☆ sla 2 hokjes/ gaatjes over en haak in het volg. gaatje, 1 L, 1 dub. st, 1 L, 1 dub. st, 1 L, 1 dub. st, 1 L, 1 dub. st, 1 L, 1 dub. st, 1 L, 1dub. st, 1 L, 1 dub. st, 1 L, sla weer 2 gaatjes over en in het 3e gaatje 1 v. ☆ herhaal, eindig met een heel schulpje. Hecht af.

Wat tussen de ☆ staat herhaalen
L = losse
v = vaste
st = stokje
dub. st = dubbel stokje
volg. = volgende

Tip:
Neem je Zigzagband aan weerskanten 5 cm langer zodat je wat speling heb om af gehechten. Komt het band aan de zijkanten nergens tussen dan zou je daar nog wat vaste of stokjes kunnen haken voor de afwerking.
Veel plezier met dit haakrandje groetjes Marie. 

1 opmerking:

  1. Djw voor 't delen van de mooie randjes. Ik heb ze op Pinterest opgeslagen.
    grtjs Riet

    BeantwoordenVerwijderen