Bezoekers

zondag 21 mei 2017

Reviews Naaiboeken

Ik was zo benieuwd naar dit nieuwe grote naaiboek "200 SHIRTS " dat ik het bij Bol.com bestelde. Het is op A4 formaat en met harde kaft en dik. Er staat een heleboel in, inclusief twee patronen bladen in de maten 34 tot en met 54. Gelukkig dus ook grote maten anders had ik het niet besteld. Het koste €29,95 en kwam zonder bezorg kosten in de bus. Het boek heeft 120 bladzijde van mooi dik glad papier, lekker stevig. Dat is mooi want je kunt de rest van je leven met dit boek shirts naaien. Er staan nl 200 verschillende mogelijkheden in om er een te naaien. Dat is veel en je kiest natuurlijk wat je op dat moment in je leven leuk vind. Je kunt kiezen uit verschillende voorpanden,  bv een ronde hals of v hals of draperieën enz. Dan kies je een achterpand, weer met verschillende opties en dan evt een mouw. Alles is zo genummerd dat je het op de patroon vellen kunt vinden. Je trekt de patronen over in de maat die je nodig hebt en deze patroonvellen gaan lang mee. Deze zijn ook van wit stevig glad papier. Om het nog makkelijker te maken zijn de voorpanden bv grijsgroen, rugpanden rood enz... Dan zijn er ook nog div kragen om uit te kiezen zo ook de zoom afwerking. Elk van deze onderdelen komt aan bod bij het hoofdstuk naaien. Met zwart/wit tekeningen word alles geïllustreerd.  Elke mouw inzet, kraag, zoom, enz heeft een bladzijde met uitleg. Het op stof leggen van het patroon, word in schema tekeningen weer gegeven. De voorpanden met de draperieën komen schuin op de stof te liggen, dat kun je dan goed zien. Het boek is mooi opgebouwd en er staan prachtige foto's in. Ze hebben div modellen gemaakt om je een idee te geven van hoe het er uit zou komen te zien. Grapje, je kunt met je I pad deze foto's scannen en dan popt er op eens een 3D scan op die je 360 graden kunt draaien van het model, grappig. Dan ook stijl en stof adviezen enz enz enz...

Conclusie :
Ik vind het boek 200 SHIRTS een leuk en mooi naaiboek. Het heeft bijna alles wat je van een nieuw en modern naaiboek mag verwachten voor €29,95.
Maar je moet wel iets van naai ervaring hebben om met dit boek aan de slag te gaan. Dan een aantekening : dit boek gaat over shirts en niet over blouses.
Alle modellen worden over het hoofd aan getrokken net als een t shirt. Als je gezegend bent met een slank en lenig lijf geen probleem,  want je hoeft geen knoop en knoopsgaten te maken. Wel word er in het boek geadviseerd om er voor extra comfort een rits in de zijnaad te zetten. Dit hangt ook een beetje van het model af wat je kiest natuurlijk.  De modellen zijn vrij aansluitend getekend , met een lichte taillering, staat er. Hoe je deze blinde rits moet doen staat er ook in natuurlijk.  Dan zijn alle getoonde modellen van prachtige  (lees moeilijke ) stoffen genaaid. Ik zou beginnen met een leuk katoentje en daarna ver gaan borduren,  ligt ook aan het feit of je goed kan naaien en welk model je kiest.
Dan heb ik nog een "dingetje " het voorste gedeelte van het boek heeft een "normaal" letter type, dan opeens vanaf blz 83 word het kleiner, en dat is nou net waar alle uitleg staat. Goede ogen of bril is wenselijk, ok ik ben een zeur!
Voor de rest alleen maar lof over dit lekkere dikke naaiboek waar er zo weinig van zijn. Een investering voor heel veel jaren, over 20 jaar nog steeds actueel omdat er zo veel modellen in staan. Hiervoor is er ook al een boek met 200 JURKEN uitgekomen wat ook een succes was. De schrijfster is Evelien Cabie   www.madamecreatief.com Bij Bol.com €29,95.

1 opmerking:

1. Ik ken deze schrijfster van het boek 200 jurken. Ik heb er een jurk uit gemaakt. Ook een leuk boek. Dit is het vervolg van het jurken boek.

Lieve groet, dinah