Bezoekers

zaterdag 6 juli 2019

Viking inspired shirt

Ik maakte voor de man een Viking inspired shirt van gewassen linnen met als basis een normaal overhemd patroon. Ik nam het overhemd patroon uit de Ottobre design family 7/2017. Ik trok dit over in maat 60 de maat van mijn man. De zijnaden trok in recht naar beneden door en nam geen coupenaden over. Het moet een recht uitziend hemd worden. De pas aan de achterkant plakte ik aan het achterpand vast, dit overlapt een beetje maar ik hield het armschat in tact. Midden achter bij de pas recht maken. Aan middenachter tekende ik 2 cm aan voor de plooi (dit word 4 cm als plooi diepte op heel patroon) Voor en achter pand worden tegen de vouw geknipt! De hals diepte ik voor en achter 0,5 cm uit zodat het iets ruimer om de hals zit. Op middenvoor tekende ik een beleg: geef aan split diepte 16 cm, 5 cm vanaf middenvoor tekenen rond om met de bochten mee rond de hals ga door met het achterpand teken ook daar 5 cm beleg. Dit word NA het kippen van de panden van het patroon afgeknipt om het beleg te knippen. Midden voor blijft dicht en word dus tegen de vouw geknipt, ook het beleg tegen de vouw knippen! De mouw tekende ik over zonder spit en verlengde die tot 70 cm. Mijn man houd van lange mouwen en omdat er geen manchet aan komt moet er extra lengte aan getekend. De mouw vorm blijf het zelfde, aan de mouw kop en inzet word niks veranderd. Ik hield een goed passend overhemd bij de hand om alle maten na te meten. Het shirt zit los om hem heen en word over het hoofd aan getrokken. Ik maakte het van 100% gewassen linnen een heerlijk stof om mee te werken. Omdat het een grote ruit is had ik 2.10 meter nodig om de ruiten te laten door lopen. Met uni stof hem je twee maal de lengte van het shirt nodig plus zomen en naden. Knip de stof zo voordelig mogelijk door de stof een andere stof vouw te geven, nl de breedte van het voorpand. De mouwen worden er een voor een naast geknipt. Onder de mouwen word het beleg genkipt. Als het shirt uit geknipt is knip je de beleggen er af en knip die uit de stof en de vlieseline. Plak de vlieseline op de beleggen, laat afkoelen en teken dan op middenvoor een potlood lijn van 16 cm, daar om heen een lijn van 0,4 mm dit is de stiklijn.
Naaien: Naai eerst de plooi MA en strijk en stik door. Dan de schoudernaden aan elkaar, werk af en strijk naar boven stik door. Ik gebruikte daar voor een handmade look steek op mijn Bernina steek no: 1328. Nu de schoudernaden, strijk, stik door. Stik beleggen aan elkaar, strijk naden open en zigzag de naaden aan de buitekant af. Leg beleg op het shirt, speld rondom. Stik nu beleg van de hals vast en meteen MV op de potoollijn van 0,4 mm. Naden tot 0,5 mm afknippen en beleg in knippen. Omdraaien en tussen de vingers uitrollen en nagel strijken. Plat persen en doorstikken, zet beleg op schouders en MA vast op plooi. Sla 8 nestelringen in. Borduur met de hand of machine iets op onder het split. Of een Viking applicatie op naaien. Naai dan de mouwen er in, werk af, strijk naar de mouw en stik door. Naai de mouwen en zijnnaden in een keer dicht. Maak zoom in mouwen en het shirt. Rijg koord in. Klaar is je Viking shirt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten