Bezoekers

maandag 28 januari 2013

Gutermann garen

Ik ben dol op Gutermann allesnaaigaren. Het word verkocht op klossen van 50mt. 200mt. 500mt.en 1000mt. De klosjes van 50mt. vind je nog maar zelden ik heb er zelfs geen een meer in huis. Het is een 100% polyester garen en dit gebruik ik voor kleding in de eerste plaats. Waarom? Omdat het erg sterk is en het nooit breekt met naaien op de naaimachine. Ook kun je er met de strijkbout overheen strijken zonder dat het stuk.gaat. Het in vele kleuren verkrijgbaar is. De klossen van 200mt. +-3euro zijn verkrijgbaar in heel veel kleuren er is altijd wel een kleur die bij je werk stuk past. De klossen van 500mt. +-5euro zijn er in vele standaard kleuren. De klossen van 1000mt. 8euro zijn er in de kleuren wit zwart ecru bege blauw donkerblauw, zeg maar de kleuren die je het vaakst nodig hebt . Ik koop vaak de 500mt soms is dat te veel maar daar mee bouw je een voorraad op voor als je onverwacht iets moet verstellen of zo. En hoe groter de klos hoe goedkoper het uiteindelijk is. Zwart wit spijkerblauw ecru rood heb ik allemaal in 1000mt. Gutermann heeft ook klossen in 1000mt. op een dunnere spoel. Daar zit niet zo'n mooie witte plastic rand aan. Dit is het confectie garen en is dunner dan het allesnaaigaren. Dit is prima garen voor dunnere katoentjes en dingen te naaien in en om het huis. Voor kleding zou ik dit niet gebruiken. Deze klossen kosten ook minder -+3.95euro. Gutermann heeft heel veel soorten garen, katoen, zijde, quiltgaren,borduurgaren enz. Wat je ook nog wel eens tegen kan komen zijn de 100mt klosjes supersterk +-3.10euro voor zwarestoffen en of hobbygaren. Ook voor handgaren geschikt. Hier heb ik geen foto van maar vroeger noemden we dit knoopschatengaren omdat daar dus de knoopschaten mee genaaid werden. Ook kun je hier mee door stikken als je een dikke duidelijke draad wilt zien liggen op je mantel. Hier voor moet je wel een naaimachine naald hebben met een groter oog anders stroopt de draad op. Garen kun je het beste bewaren in het donker op een droge plaats. Laat de klosjes eens per jaar een paar uurtjes luchten. Ze blijven dan decennia goed!! Ik stop mijn schatjes in een hobby doos gekocht bij Dirk v d Broek en gaan zo in de kast. Het zijn twee kostbare dozen die ik koester.

1 opmerking:

  1. Ik heb ook een paar van die grote klossen in de meest gangbare kleuren; doe er bijna alles mee. En ook ik voel me 'rijk' als ik de la met klossen en klosjes open; daar word je gewoon blij van!

    BeantwoordenVerwijderen