Bezoekers

zaterdag 2 maart 2013

(2) spoel & spoelhuis B780

Dan even over het spoel van de Bernina 780. Wat een superspoel!! Hij is groot, er kan 80% meer garen op gespoeld worden. Wat met quilten een echt voordeel is. Het spoel is heel licht van gewicht.  Er zitten aan een zijde van het spoel zilveren stukjes op, waar je wel voorzichtig mee moet doen. Als je het spoel in het spoelhuisje stopt, kan dat maar op een manier. Je kunt je dus nooit vergissen met in stoppen, want het past anders gewoon niet. Het spoelhuisje is dan ook groter nartuurlijk en heeft een ander haakje om de draad om te doen. Dit is een nieuw spoelhuis, een nieuwe grijpertechnologie met de naam Bernina 9 grijper. Twee oscillerende nokken zorgen voor een ongestoorde draadgeleiding en een extreem rustige loop bij een snelheid van maximaal 1000 steken per minuut. ( een normaale naaimachine doet 800-900 steken per minuut) Deze laaste zin heb  ik uit de folder over genomen. Had het zelf niet beter kunnen schrijven. Wat ik weet is, wat ik hoor en hoe hij stikt. Deze machine maakt minder geluid dan andere naaimachines. Hij snort of spint , hoe je het noemen wilt. Hij stik heerlijk, heeft een spinnend geluid bijna verslavend . De B 9 Grijper is van politoeten , wat dat is weet ik niet. Maar het voelt glad en licht aan. Op de naaimachine zit veel licht, maar ik viel bijna van mijn stoel af toen ik zag dat er een lichtje in mijn spoelhuis scheen. Waar dit licht vandaan komt ben ik nog niet achter. Maar plezierig is het wel. Het opspoelen van de spoel gaat ook super snel, boven op de machine. De Bernina naaimachines hebben een aparte spoelmotor, deze dus ook. Bij borduur projecten is het ook heel handig om wat meer spoeldraad in de machine te hebben. En nartuurlijk zit er een scherm bij dat je opent met de tip van je vinger, waar je aan kunt geven of je de spoel een 1/4, 1/2, 3/4 of helemaal gevuld wilt hebben. Ben al helemaal gewend aan deze nieuwe B 9 Grijper, het geluid is lekker en dat kun je niet van elke naaimachine zeggen. Ook geeft de machine aan als de spoel bijna leeg is in het scherm. En als de spoel helemaal op is komt het heel groot op het scherm en stopt de naaimachine met naaien. Dik tevreden met deze B 9 Grijper!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten