Bezoekers

vrijdag 1 maart 2013

(1) Knoopsgaten op de B780

Tja waar te beginnen met zo'n prachtige naaimachine. Ik heb me maar eens in de knoopsgaten verdiept. De mogenlijkheden zijn eindeloos. Als je het knoopsgaten programma open maakt , met de tip van je vinger zie je ze meteen staan. Elk knoopsgat kun je naar wens en dikte van de stof aanpassen . De proefjes die hier op de foto's staan zijn gemaakt van twee laagjes katoen met vlieseline er tussen. De fijn instelling van de rupsen heb ik daardoor iets dichter op elkaar gezet. Dit gaat super makkelijk met de twee knoppen die naast het scherm bevinden. De breedte van de knoopsgaten heb ik hier op 5 mm gezet. Dit kan op elke gewenste breedte makkelijk worden ingesteld met die knoppen naast het scherm. Er zitten div. soorten knoopsgaten op. In de gebruiksaanwijzing staat persies waar ze voor gebruikt worden. Wat voor mij nieuw was is dat ook de TUSSEN ruimte tussen de twee rupsen wijder ingesteld kunnen worden. Dit is handig, je kunt makkelijker met je tornmesjes tussen de rupsen snijden zonder dat je de draden door snijdt . Knoopsgat no: 51 heb ik 4x verschillend gemaakt, zie foto. Het eerste knoopsgat is standaard. Het tweede heb ik de tussen ruimte met 0,2 mm. wijder gemaakt. Het derde knoopsgat met 0,4mm. er tussen. Als je dan de rupsen niet breed genoeg meer vind stel je zo , met de draaiknop de breedte breder in , zie vierde knoopsgat. Dit knoopsgat is 6mm breed. En zo kun je eindeloos variëren al gelang je stof dikte.
Er zit een speciaale knoopsgaten voet bij de machine. Dan kun je op drie verschillende manieren de lengte van het knoopsgat instellen. De makkelijkste vind ik. Automatisch met directe lengte-invoer. Je draait aan de knop en ziet de mm. om in te stellen. Lente breedte fijn instelling klaar. Maar het kan ook zoals bij de 440QE, voor uit tot gewenste lengte. Achteruit knop in drukken en klaar.  Ook is er een automatisch met knoopmeting, je houd dan je knoop tegen het scherm aan, draait aan de kop en de lengte verschijnt automatisch. Ook kun je een knoopsgat maken uit de losse pols en zelf die zijn prachtig. Je stopt dan zelf. Het voordeel van de andere methodes is nartuurlijk dat alle knoopsgaten de zelfde lengte hebben. Zeker aan te bevelen met kleding maken. Er zit een duidelijke gebruiksaanwijzing bij waar elk knoopsgat duidelijk besproken word. Ben zeer te vreden over dit gedeelte van de Bernina 780. De knoppen zijn makkelijk te bedienen en het scherm is duidelijk.

1 opmerking:

  1. Hoi Marie,

    Weet u ook de namen van de verschillende soorten knoopsgaten? Of waar ik deze kan vinden?

    Mvg,
    Carmen

    BeantwoordenVerwijderen