Bezoekers

maandag 5 augustus 2013

Fijn Gehaakte kanten kleedje

Dit keer een fijn gehaakt kleedje uit het kleine boekje Ricami Diversi album num.6 Heb daar ook de fijn gehaakte kanten rand uit gedaan. Zie de rechter zij balk om die op te zoeken. In dit boekje staan bijna alleen randen op een kleedje na. Het is een schattig kleedje om te haken. Het was de af gelopen tijd nog al warm boven dus van quilten kwam niet veel. Dan is zo een klein werkje van katoen heerlijk om te doen. Ik haakte er nartuurlijk meer, ook van  andere patronen. Maar deze is nu aan de beurt. Ik haakte dit keer met een bol DMC Maeva fill d'Ecosse geschikt voor pen 1.5 mm. Op een bol zit 510 meter en weegt 100 gram. Het is een hele mooie gladde draad zeer goed getwijnt. De kleur is ecru naturel. Heerlijk dit garen door je vingers te voelen. Met een bol haak je heel veel kleedjes. Voor randen en kraagjes ook zeer geschikt enz. Ik haakte met pen 1.5 mm , kleedje heeft een doorsnee van 24 cm. Het kleedje weegt 12 gram, dat is bijna niks dus. Dit soort haak werk moet je na het haken op spannen. Vroeger deed ik dat gewoon op de strijkplank gaat prima. Nu heb ik een bord om te spannen. Je spant het dus op, centimeter er bij. Meet de doorsneede en meet af dat het rond word. Klein beetje voorzichtig trekken, eerst verticaal dan horizontaal en zet vast met spelden. Dan de hoeken er bij spelden, dan in alle uit eindjes een speld. Ik doe dan sproeien met de planten spuit tot het vochtig is. Nachtje laten zitten. Ik stijf dit niet, want dan krijg je zo een stijf kleedje. Is ook niet nodig als het ligt op tafel. Ik hoop dat je inspiratie heb gekregen om ook eens iets fijns te gaan haken. Het is ook een prachtig cadeau om te geven. En wat dacht je als je dit eens met wat dikker gekleurd garen haakt? Ik doe een foto van het patroon er bij. De verklaring der tekens zijn; O is een lossen. Zwarte stip is een vaste. Twee streepjes met een horizontaal streepje erdoor is twee samen af gehaakte stokjes. Niet moeilijk het gaat zo; sla draad om steek in en haak twee lussen af, laat op naald staan. Sla om steek in en haak steeds twee lussen af. De steek komt dan bij elkaar en smelt samen. Veel plezier met haken! Mail: marienaailes@ziggo.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten