Bezoekers

zaterdag 28 juni 2014

Haakrandjes met Zigzagband

Haakrandjes met Zigzagband, Rick Rack crochet gehaakt met Scheepjeswol MAXI.  Dit keer kocht ik zigzagband met een werkje er in, ze zijn in heel veel kleuren te koop. Ook in hele mooie naturel tinten,  waar ik ook nog iets mee ga doen. Vandaag alweer haakrandje no: 6 en nog staat mijn brein niet stil, ik ben dan ook vroeg wakker met zo'n meeuwen nest op mijn dak. Kan ik de slaap niet meer vatten lig ik om 4.15 in de nacht aan haakrandjes te denken pfffff.... Maar goed ik vind het leuk om te verzinnen,  al slokt het uit schrijven van het patroon en het hier in typen met een vinger op een pad wel veel tijd op. Ok, genoeg geklaagd hier presenteer ik weer met trots randje no: 6 !

Berg en dal: de bovenste hoogste bocht in het Zigzagband noem ik "berg en de tussen liggende lage binnen bocht noem ik "dal".

Materiaal:
Zigzagband 12 mm breed en van berg naar berg is de afstand 2 cm.
Haaknaald no: 1,5 mm.
Stopnaald,  naald,  dun garen om band af te hechten.
Dun glad haakgaren bv, Scheepjeswol MAXI in veel kleuren te koop en zit heel veel op bol, +- 5 euro voor 100 gram. Of ander dun garen voor pen 1,5 mm.
Ik gebruikte MAXI kleur rood no: 722 en geel no: 645.

Patroon Haakrandje no:6 boven en onder het zelfde.
1e toer: hecht aan op een berg, 1 L,  ☆ haak in het dal als volgt,  1 dub. st, 2 L, 1 dub . st,  2 L,  1 dub . st,  dan 1 v. op de berg ☆ herhaal,  eindig met 1 v op de berg, draai.
2e toer : 3 L, ☆ 3 st. in L. boog, 3 L, 3 st. in de volg. L. boog ☆ herhaal,  eindig met 1 st. in de laaste steek.

L = losse, st. = stokje, dub.st = dubbel stokje,  volg= volgende,  wat tussen de ☆ staat herhaalen.  

Als je de andere kant haakt kun je om de zijkanten verticaal te laaten kloppen,  beginnen met een half patroontje,  begin dan met 4 L, in het dal, 2 L, 1 dub.st, 1 v. op de berg enz..
Hier onder nog een schema tekening en wat foto's van af werking. Komt het band nergens tussen dan zou je aan de zijkanten nog wat stokjes kunnen haken om het mooi te maken.
Veel plezier met dit 6e Haakrandje groetjes Marie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten