Bezoekers

maandag 30 juni 2014

Haakrandjes met Zigzagband

Haakrandjes met Zigzagband, Rick Rack crochet zigzag band gehaakt met Scheepjeswol MAXI in ecru kleur no: 087 en donker ecru kleur no: 089. Om de serie haakrandje af te sluiten heb ik een prachtige in naturel tinten zigzagband gekocht en op drie manieren gehaakt. De eerste aan bijde zijde een smal randje, de tweede aan de bovenkant een smal en onder een schulp randje. De derde aan bijde zijde een schulp randje. De patroontjes staan hier onder in schrift en schema tekeningen. Dit prachtige band is van 100% katoen en zeer makkelijk te doorboren met de haaknaald.  Dit is randje no: 7 en voorlopig de laaste,  niet dat ik geen inspiratie meer heb hoor. In tegendeel ik ga er nog veel meer ontwerpen, breeder en meer kantachtig omdat ik dat zelf erg mooi vind. De 7 haakrandjes, in de blog berichten hier onder zijn voorlopig genoeg om iedereen te inspireren om het ook eens te proberen. 

Berg en Dal
De bovenste, uitspringende bocht noem ik "berg"
De middelste lage binnebocht noem ik "dal".

Materiaal
ZigZagband 12 mm breed en van berg naar berg is 2 cm.
Haaknaald no : 1,5 mm.
Stopnaald om draad af te hechten,  naald en naaigaren om band plat te naaien.
Dun glad garen bv. Scheepjeswol MAXI bevalt mij het meest en in heel veel kleuren te koop.  Of ander dun garen voor pen 1,5 mm.

Smal haakrandje
1e toer: begin in dal, 4 L, ☆ 1v.  op de berg, 3 L, 1 st. in het dal, 3L ☆ herhaal, eindig met 1 st. in het dal, draai.
2e toer : ☆ 3L, 1v. om L. boog, 3 L, 1 v. op v, 3 L, 1 v. om L. boog, 3 L, 1 v. op st. ☆ herhaal, hecht af.

Schulp randje
1e toer : begin op een berg,  4 L, ☆ 1st. in het dal, 3L, 1 v. op de berg,  3 L. ☆ herhaal,  eindig met 1 v op de laaste berg, draai.
2e toer : 1L, ☆ haak dan op het st. van de vorige toer; 5 dub. st. met 1 L. er tussen,  er voor en er na ook 1 L, 1 h.v. op de v. van de vorige toer ☆ herhaal,  eindig met een heel schulpje en h.v. op de laaste steek, hecht af.

Let op:
Als je aan bijde kanten een schulpje haakt; begin en eindig dan de tegen over liggende kant met een half patroontje;  begin in dal met 5 L, 1 dub. st, 1 L, 1 dub.st,  1 h.v. op v. enz.. zie ook getekend schema.

L = losse,  st = stokje,  dub.st= dubbel stokje,  v. = vaste, h.v.= halve vaste,  wat tussen de ☆ staat herhaalen. 

Zo dit was Haakrandje no: 7 veel plezier er mee. Ik ga nu wat ander werk af maken groetjes Marie. 

1 opmerking: