Bezoekers

woensdag 1 oktober 2014

Yoyo's van stof

Yoyo's van stof zijn snel en makkelijk te naaien. Restjes stof, garen, naald en een schaar is alles wat je nodig heb. Raken die kleine stukjes stof ook eens op. Ik zag zoveel leuke dingen op Pinterest gemaakt met yoyo's dat ik het ook moest uit testen. Je kunt er alles mee versieren, tassen, kussens,  quilt's en ook kleding. Ik had een yoyo maker van Clover maar dat ging mij veel te langzaam,  je kunt nl maar een steek tergelijk doen. Op de manier die ik hier beneden laat zien gaat sneller en voor die 6 euro koop ik weer nieuwe stof. Het makkelijkste is dunne katoen maar alles kan.

Ik gebruikte een cirkel van 11,5 cm doorsnede,  je kunt dit met een schotel, schaal of kopje ook doen. Maak een mal van karton. Als je een cirkel tekent word hij de helft kleiner na het aan trekken van de yoyo. Een cirkel van 10 cm word dan +- 4,5 cm af. Voor garen gebruikte ik gutermann cotton quilting garen maar handgaren of een dubbele draad kan ook.

1e foto; teken met potloot een cirkel op de stof en knip hem uit.
2e foto; Vouw een klein randje naar binnen +-7mm. en rijg een op een neer het randje plat. Begin met een knoop in de draad. Het randje bobbelt wat niks van aantrekken gewoon plat duwen en overheen rijgen.
3e foto; Rijg tot de knoop en trek de draad goed aan. Duw de verkeerde kant stof naar binnen.
4e foto; goed draad aantrekken tot het gaatje bijna dicht is.
5e foto; Hecht draad aan binnen kant af met 4 steekjes over elkaar heen. Breng yoyo in model, beetje plukken.

Je kunt het midden van de yoyo nog versieren met een knoop of kraal. Dan naai je de yoyo met de hand op. Ik ben nog op zoek naar een ding om de yoyo's op te maken. Yoyo's maken is een leuk werkje voor bij de tv of onderweg, knip thuis de cirkels en je hebt altijd een handwerkje bij je. Hoe ik de yoyo's op naai laat ik de volgende keer zien. Groetjes Marie. 

2 opmerkingen:

  1. Heel leuk idee. Eindelijk een bestemming voor alle restjes stof.
    Bedankt voor de uitleg.
    Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen