Bezoekers

vrijdag 29 mei 2015

Gehaakte sokjes deel 1

Een gehaakte zomersok in Catania glanskatoen gehaakt op haakpen 2,5 mm. in schelpjes motief, vanaf de teen in de ronte en in een stuk gehaakt! De draad word niet onderbroken, later word de hiel er apart in gehaakt. Ik heb het patroon zo eenvoudig mogelijk gehouden, er worden lossen, 1/2 vasten en stokjes gehaakt. Een gehaakte sok rekt in het dragen wat uit dus haak niet te los of neem dunnere haakpen. Je kunt ook heel goed een dunne sokkenwol gebruiken daar zit wat meer rek in en is slijtvast. Het patroon van de sok komt in 3 delen op dit blog, vandaag de teen, morgen de sok en overmorgen de hiel. Haak je mee aan deze crochet sock along!?

Nodig: 3 bolletjes Catania glanskatoen (150 gram)  voor pen 2,5 mm. Haakpen 2,5 mm en stopnaald om dicht te naaien. (dit is kleur 0248 linnen)
Of 2/3 bollen dunne sokkenwol voor pen 2,5 mm.

Lees dit!
Algemeen: het patroon is voor de "normale" en iets bredere voet, voor de brede voet staan de te meerderen steken tussen haakjes. Je hebt een "normale" voet als je altijd zo in elke schoen glijd. De lengte van de sok is goed aan te passen, dit komt morgen in de maten 36/42.
Alle toeren beginnen met 3 lossen, die het eerste stokje vervangt.
Alle toeren sluiten met een halve vaste en dat is in de 3e lossen die het eerste stokje vervangt.

Patroon voor de teen:
Begin met 28 lossen, sluit tot een ring met h.v in de 1e lossen.
1e toer: 3L, 27 stokjes op de 27 lossen, sluit. = 28 stokjes.
2e toer: meerder in deze toer regelmatig verdeeld 4 (5) stokjes. = 32 (33) stokjes.
3e toer: meerder in deze toer regelmatig verdeeld 4 (5) stokjes. = 36 (38) stokjes.
4e toer: meerder in deze toer regelmatig verdeeld 4 (5) stokjes. = 40 (43) stokjes.
5e toer: meerder in deze toer regelmatig verdeeld 4 (5) stokjes. = 44 (48) stokjes.
6e toer: 44 (48) stokjes
7e toer: 44 (48) stokjes
Hecht NIET af laat bol aan de teen. Haak nu een tweede teen met een nieuwe bol!

Ik hoop dat er veel dames mee gaan doen met deze crochet sock along! Ik heb het patroon van deze sok zelf ontworpen, deel het zo vaak als je wilt en verwijs graag naar mijn blog.  Veel haak plezier groetjes Marie.

3 opmerkingen:

  1. Een gehaakte sok, dat is wat ik nou eigenlijk nog wel eens wil proberen! Want sokken breien..... met vier pennen.... nee, brrrr.... dat is niks voor mij. Ik ben nog lang geen oud oma'tje dat achter de geraniums sokken zit te breien....
    Ik zeg niet dat ik direct aan deze sok begin, maar ik ga hem zeker een keer proberen! En als het niet lukt smijt ik hem richting oud oma'tje.... blijft ie misschien in de geraniums hangen, Kan ze haar hoofd schudden over de jeugd die toch niet eens meer sokken kan breien.....

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha ha ha! die Marian! Ik lig in een deuk! Ik begrijp je heel goed hoor, het is mij ook nog niet gelukt om een sok te breien. Vandaar dat ik dit gehaakte exemplaar heb verzonnen. Er zijn best al heel wat gehaakte sokken patronen te vinden maar saai of moeilijk. Dit patroon is goed te doen, ook in dunne sokkenwol. Veel succes er mee, groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo ikvind dit hele leuke sokken. Ik zie alleen deel 1 de top. Joe kan ik de andere delen te zien krijgen? Dankjewel claudiacrick63@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen