Bezoekers

zaterdag 17 september 2016

Smarter by Pfaff review

In dit review bespreek ik de  Smarter by Pfaff naaimachine 140s in wit met appeltjes groen en de Smarter 160s in wit met fel rose. Het merk Pfaff staat al 150 jaar in de top drie van beste naaimachines. Pfaff naaimachines staan voor kwaliteit en degelijkheid, maar ze willen ook mee doen aan de opkomende naaitrend. En een Pfaff naaimachine voor iedereen haalbaar maken. Dus hebben ze twee fris uitziende trendy lichtgewicht naaimachines in het assortiment opgenomen. Het zijn de goedkoopste Pfaff naaimachines die er zijn, de zogenaamde instap modellen voor de nieuwkomers onder ons. Wat niet wil zeggen dat een gevorderde hier niet mee door een deur kan en dat leuke kleurtje vinden we ook helemaal niet erg! Allereerst is het dus een lichte compacte machine van 6,2 kilo. Er zit een harde afdek kap op ook met een gekleurd randje om het gat aan de bovenkant waar het hengsel door heen komt. Het is een makkelijke te bedienen naaimachine doormiddel van draaiknoppen, hij is mechanisch. Er zitten genoeg steken op om direct mee aan de slag te kunnen, ook stretch steken. De klik voetjes zijn van dezelfde kwaliteit als op de andere Pfaff machines en zijn makkelijk op en af te halen.  Het geluid wat hij maak bij het stikken is zeer goed! Ik was verbaasd wat een mooi zacht geluid, het zelfde als bij de duurdere mechanische Pfaffs. Hierop maak ik uit dat ze hun best hebben gedaan op het binnen werk van de machine.  Dan waar het uiteindelijk allemaal om gaat, hoe stik ie? Op mijn ecru proeflap heb ik met rood garen gestikt zodat je de steken goed kan zien. Ik vind dat hij een prima stiksel heeft, alle steken zijn zowel in de lengte ( 4 mm max) als in de breedte (6 mm max) te verstellen. Door deze mogelijkheid kun je dus met de steken spelen, je kunt ze dichter maken waardoor je leuke fantasie steken krijgt. Ook in de breedte veel mogelijkheden  (zie foto) om bv een smalle of brede cordonsteek te maken. Het pakket stretch steken is makkelijk voor t shirt en jogging of gebreide stoffen.  Over het stik gedeelte met de steken ben ik dik tevreden. Alleen het knoopsgat is niet heel mooi, zie foto. Maar rood op wit zie je alles hè,  binnen het gebied van het knoopsgat plaatje kun je nog draaien naar een dichtere steek, zie tweede knoopsgat. Maar voor een machine van €299,- niet gek toch?

De bediening; 
Een woord makkelijk. De onderste grote knop is voor het instellen van de steek door te draaien.  De bovenste knop is voor de steeklengte in te stellen, hier mee stel je ook de stretch steek in door op S te zetten en er staat een knoopsgat op. Bovenop de machine rechts een draaischijf voor de steek breedte en links een draaischijf voor de draad spanning. Een knop waar we zo min mogelijk aan zitten. De achteruit knop is zwart en zit links boven voor. Hij heeft een liggend spoelhuis onder de naald, je kunt er makkelijk bij. Het spoeltje valt er zo in, het moet echter wel goed!  Laat dit je in de winkel goed uitleggen!  Het afdekplaatje is doorzichtig zodat je kun zien of je spoel op is. 

Wat nog meer?
Er zit een super led licht op, heel modern. Een draad insteker, vrije arm, draad afsnijder, verschillende naald standen, regelbare naaivoetdruk, makkelijk spoelen. Er zitten nog wat accessoires bij; 3 spoeltjes, tornmesje,  5 voetjes, waaronder een doorzichtig exemplaar handig voor applicatie, rits voetje, knoopsgat voet, blindzoomvoet, normale voet, kapjes, schroevendraaier enz. zie foto.

Wat is het verschil tussen de 140s en de 160s.
Smarter 140s kost €299,-  is appeltjes groen en heeft 21 steken en een 4 fasen knoopsgat,  die ik heb getest. Door aan de knop te draaien maak je in 4 stappen een knoopsgat. 
Smarter 160s kost €329,- is rosé en heeft 23 steken en een een staps knoopsgat,  in een beweging gaat de machine zelf het knoopsgat naaien.

Conclusie;
Een naaimachine met een  leuke fris en modern uitstraling, voor een klein prijsje. Geschikt voor beginnende naaisters met  makkelijk te leren knoppen. Ook leuk voor jonge kinderen vanaf 12 jaar. Maar naai je niet elke week dan is het ook een goede machine voor de verstel klussen die we allemaal hebben! En omdat hij licht in gewicht is makkelijk op te bergen. Hij kan heel wat stoffen aan, maar voor de zwaardere stoffen niet geschikt. Een middelmatige dikke spijkerstof zal hij wel doen, maar is jeans jou ding dan is dit niet de machine voor jou. Leer of plastic is ook af te raden. Deze schatjes zijn op hun best met de normale katoentjes en tricot stoffen eigenlijk waar je mee begind als je leert naaien. Daarbij ziet hij er leuk uit en maakt weinig geluid. De steken kwaliteit is goed, alleen het knoopsgat vind ik niet zo. Maar een beter knoopsgat krijg je niet bij een naaimachine van rond de €300,- Ik heb wel het idee dat het plastic van de machine een mindere kwaliteit is, daarop is bezuinigt, dus voorzichtig met stoten! Maar wij zijn altijd zuinig op onze naaimachine toch! Uiteindelijk heeft deze naaimachine heeft me blij best verrast om dat het geluid zo mooi is, maar ja daar val ik op hè!  Groetjes Marie. 

Deze naaimachines zijn oa te koop bij Wouters in de Van Woustraat 71 Amsterdam open Di t/m Za 10.00-18.00 uur  en Wouters Generaal Cronjestraat 46 te Haarlem open Di t/m Za van 1- 18.00 uur. Je krijgt daar ook les en gaat tevreden de deur uit! 


1 opmerking:

  1. Wat een leuke machine lijkt me dit. Ik ben echt een Pfaff-fan. Mijn eerste machine heb ik nog steeds. Een tiptronic. De tweede heb ik vanaf 1994 en heb er al zo veel op genaaid. Voor mij niets anders dan Pfaff. En ja, ook vanwege het geluid. :-)

    BeantwoordenVerwijderen