Bezoekers

zaterdag 16 november 2013

Cirkelliniaal

Of ook wel Cirkel borduurapparaat genoemd kreeg ik cadeau bij mijn Bernina 440 QE. Had het apparaat nog niet uit geprobeerd en wilde het eens testen. Zo'n 19 jaar geleden toen mijn dochter 7 jaar was had ik al eens een kleedje gemaakt met geborduurde cirkels. Ik had toen een andere naaimachine met een aan schuif blad waarop een horizontale lijn met gaatjes zat. Er zat een pennetje bij om het lapje stof in een van de gaatjes te prikken. Dit kleedje had mooier kunnen worden als ik er vlieseline tussen gedaan had. Want het is noodzakelijk om de stoffen die je gebruikt te verstevigen om een mooie cirkel te krijgen. De stof moet als het ware stijf zijn. Voor dit kleine oefen project heb ik een dikke stof gebruik met een laag vlieseline. Op dikke vilt had dit ook mooi geweest maar had ik niet in huis. Ik knipte vierkanten van 18 x18 cm. Zocht het midden op en prikte die op de scherpe punt die je af dekt met een plastic dopje.  De Bernina cirkelliniaal is simpel met een schroef te bevestigen op de machine. In het doosje zitten twee schroeven en een heel handig schroeven draaiertje. Eerst oefende ik op een proef lapje . Ik begon met de kleinste cirkel doorsnede +- 7 cm. Dan schuif je het pennetje twee klikjes verder en laat de voet zakken om te kijken of de volgende steek er mooi naast komt en stikt verder en verder tot de buitenste cirkel 12 cm was. Werk er voorzichtig af gehaald zodat het pennetje niet verschuift. Van uit het midden stikte ik een combinatie fantasie steken.  Voor de achterkant er een nieuw lapje achter gelegd met de verkeerde kanten op elkaar en weer op het pennetje vast geprikt. Twee klikjes naar links voet naar beneden en met een stiksel van de strech steek nog een maal in de rondte gestikt. Met kartel schaar af geknipt. Dit project zag ik op het blog van de Bernina site en heb het na gemaakt.

Tip:
Probleem was in dit project om de stiksels van begin en eind mooi aan gesloten te krijgen. Je weet nooit hoe je uit komt. Nu na veel oefenen weet ik nu  dat als je het eind nadert dit gunstig kunt beïnvloeden door de stof iets tegen te houden of juist ietsje te duwen zodat het motief iets kleiner of groter word. Ben nu met een grote cirkel begonnen en heb dit veel geoefend. Om dit probleem weg te werken heb ik er nu het lint er over heen gelegd en vast genaaid, niemand die het ziet.

Circular Embroidery Attachment
Waarom klinkt het in het Engels toch altijd mooier?
Het is een "fun" apparaat waar je nog veel meer leuke dingen mee kan doen. Wat dacht je van cirkels applicaties ? De cirkels kunnen van af 3,5 cm tot 28cm groot worden. Voor veel machines is er wel zo'n cirkelapparaat te koop. Ook heb ik wel eens gezien dat er een punaise op de machine is vast geplakt met tape maar dit moet je steeds verschuiven dan en of het stevig genoeg is? Ik ga nog meer dingen uit proberen met deze liniaal dus dit hoofd stuk word vervolgd. Groetjes Marie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten