Bezoekers

woensdag 11 juni 2014

Doris Chan Abydos Vest

Uit het boek Amazing Crochet Lace haakte ik het lange Abydos Vest met Scheepjes SAMMY. Dit boek heb ik al een 1,5 jaar in huis en heb daar ook de Shoop-Shoop Capelet uit gehaakt. ( zie zij balk) Amazing Crochet Lace is een haakboek geschreven door Doris Chan die het haaken tot "kunst" verheven heeft. Al haar ontwerpen zijn met dikke garens gehaakt, soms wel met pen 10mm. De meeste ontwerpen vragen om een haakgaren van gemiddeld 5,5 mm dikte. Het is dus even zoeken naar een leuk dik garen. Voor deze top heb ik dus Sammy gebruikt en losjes op pen 4mm gehaakt. Ik haakte de grooste maat large ( bovenwijdte 117 cm) maar kwam uit bij een bovenwijdte van 105 cm. En daar paste Bibi gelukkig in. Ik steeds meten of de bw goed was. Het is een leuke top geworden die weer over een topje gedragen word. Alle onderwerpen uit dit boek worden van de hals naar beneden gehaakt, dat is de stijl van Doris Chan. Op pinterest kun je div. foto's van haar zien. Ik viel op de open kant achtige patronen, zoals op de voor kant van dit boek. Dat is een zeer uit vergrote kante kleedje. Maar er staan prachtige patronen in dit boek. Bv. de Blue Curaqao Shawl waar ik op internet naar zocht,  en zo kwam ik bij dit boek uit. Er staan ook hele leuke jasjes in, sjaals en omslagdoeken,  rok, jurk, trui en lange jassen/ vesten.

Amazing Crochet Lace
De titel zegt het al, kanten kleding op dikke pen gehaakt. Het boek is in het Engels geschreven. De patronen zijn  regel voor regel uit geschreven.  Er zitten diagrammen bij van het kanten patroon zodat je in een oogopslag kunt zien wat je moet haken. Er is wel haak ervaring voor nodig om uit dit boek te haken vind ik. En dan bedoel ik niet de te haken steeken maar het Engels geschreven patroon.
Voor in het boek een korte geschiedenis van Doris hoe zij op latere leeftijd het haken weer op pakten.  Een zeer interessante uitleg over hoe een rij basis lossen op zet. Verklaring der tekens en afkorting enz. Dan 19 prachtige ontwerpen,  jasje, vesten, truien,  jurk, omslagdoeken, sjaals. Van makkelijk tot moeilijk. Prachtig gefotografeerd, tegen een zwart witte achtergrond komen de gekleurde ontwerpen uit de foto gesprongen. Een lust voor het oog. Ik ben blij met dit boek. Doris heeft nog veel meer boeken geschreven. Amazing crochet lace A4, 144 blz. Slappe kaft.  ISBN: 0-307-33975-0 Boek is niet nieuw, 2006. Op div sites te koop, div prijzen.       

Abydos Vest
Gehaakt van 250 gram Scheepjes SAMMY kleur 114 turquoise.  Op haaknaald 4 mm. Maat 42. Is 58 cm lang, bw 105 cm. SAMMY is van 100% micro en is in hele mooie kleuren te koop en haakt heerlijk. En is super licht, 225 mt op bol van 100 gram. Prijs +- 4 euro per bol.

1 opmerking:

  1. Heel mooi, ook de kleur staat haar goed. En ook weer zo netjes gehaakt!
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen