Bezoekers

vrijdag 17 april 2020

Zonweringdoek

Verleden jaar had ik op het Stoffen spektakel zonweringdoek of screendoek gekocht met daar bij speciaal band waar een dik koord in zit. Dit doek word veel gebruikt bij tenten, caravans en zonneschermen. Het was 255 cm breed ik kocht 6 meter . Daarbij heb je caravan (touw) profielen nodig als je het wilt ophangen. Ik wilde het voor mijn ramen hangen omdat de afgelopen twee zomers zo heet en zonnig waren. Dit speciale doek is zilverkleurig aan de buiten zijde, aan de binnen kant grijs. Je kunt van buiten niet naar binnen kijken. Maar gek genoeg kun je van binnen wel naar buiten kijken! Het lijkt of het een geweven stof is van zilverdraad maar de binnen kant is een soort geweven plastic. Het kan wel tot 5 graden in huis schelen! Het naait niet zo fijn zeg maar rot! En je moet ook een stevige naaimachine hebben, en een stevige naald no:90. Ik heb er al gebroken. Eerst heb ik de zijkanten dubbel gestikt en nogmaals dubbel gestikt. Daarna de boven kant een maal om gestikt en het band er aan met twee stiksels. Mijn man heeft de profielen op maat gezaagd , gaatjes voor de schroeven geboord en de profielen opgehangen. Daarna opgehangen en de juiste lengte afgemeten. Twee maal ingezoomd en zeilringen ingeslagen. Dit ging best goed, je kan geen gaatje slaan maar wel een gaatje knippen. Eerst met stift rondje met het malletje getekend toen met klein scherp schaartje uitgeknipt. Daarna ring er in geslagen met hamer met stuk hout er onder. In de ring komt elastiek zodat er een beetje speling in het doek zit. Dit werd mijn geadviseerd door de verkoper, het doek scheurt dat niet bij wind. Het elastiek gaat om een haak die je in het kozijn boord en draait. Op de foto zie je de kant van mijn huis wat van 12 tot 6 in de volle zon zit. Maar ik heb ook mijn keuken deur,keuken raam en het badkamer raam gedaan. Ik heb zelf nog stuk over voor de voorkant om nog twee open slaande ramen te doen. Ik heb voor dit zonnewerend doek gekozen omdat het kan blijven hangen met wind en weer. Het is ook makkelijk op te hangen en af te halen. Ook de prijs viel mee, €30,_ per meter, de profielen waren €70,_ en het band kost €2,_ per meter. Bij elkaar was ik €275,kwijt met dik garen en naalden. Daar ben ik dus mee bezig geweest in deze Corona tijd van thuis zitten. Ik bestelde in januari ook nieuwe kamer gordijnen bij Leen Bakker, die 80% zonnewerend zijn. Ik kon ze gisteren ophalen en heb meteen de kamer een grote beurt gegeven. Meteen opgehangen en heel blij mee! Ik ben nu zonnenproef! De stof en band kocht ik bij JPS Modestoffen op het Stoffen Spektakel. De caravan touw profielen bij Metaalwinkel BV Amsterdam StekkenBergweg 8. Dik garen, elastiek, naalden en zeiringen bij Jan de Vakman op de AlbertCuip markt Amsterdam. Je kunt dit systeem ook laten maken natuurlijk ben je wel wat duurder uit. En wat hebben jullie zoal gedaan in deze Corona tijd? Groetjes Marie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten